DBKL nekad banteras ulat parkir yang makin bermaharajalela – ugut pecah cermin dan calar kereta

handicap-oku-abuse-parking-lot

Menerima pelbagai aduan daripada orang awam mengenai kegiatan ulat parkir yang makin melampau di sekitar ibu kota, termasuk mengugut akan memecahkan cermin kereta sekiranya tidak membayar mereka, Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Mhd Amin Nordin Abd Aziz menasihati orang ramai agar tidak sesekali memperdulikan permintaan ulat parkir ini.

“Sekiranya ulat parkir ini memaksa anda membayar parkir ini, sila laporkan terus kepada pihak DBKL dan polis secara serta merta. Jangan bayar sesen pun kepada mereka,” ujar Mhd AMin.

Kegiatan ulat parkir yang makin menjadi-jadi di sekitar ibu kota dengan memeras ugut orang ramai ini dilihat sebagai suatu perkara yang melampau dan harus dibanteras secepat mungkin. Malah ada juga orang ramai yang menjadi mangsa dengan cermin kereta milik mereka dipecah gara-gara enggan membayar wang kepada ulat parkir, laporan Bernama.

Bukan setakat itu sahaja, ada juga ulat parkir yang bertindak memancitkan tayar dan mencalarkan kereta kerana tidak dibayar, biar pun ia berlaku di tempat parkir milik DBKL sendiri. Malah bayaran yang diminta oleh ulat parkir ini juga begitu melampau iaitu mencecah RM50.

Menurut Pengarah Jabatan Penguatkuasaan DBKL Mustafa Mohd Nor pula, sebanyak 74 siri Ops Jaga yang bertujuan menahan ulat parkir telah dilaksanakan sepanjang tahun lepas.

Sebanyak 136 ulat parkir ditangkap di sekitar ibu kota berbanding 231 pada tahun 2014, katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengarah jabatan itu Muhamad Irwan Abdullah berkata setiap ulat parkir yang ditangkap didakwa di Mahkamah Majistret DBKL.

Mereka dituduh mengikut Akta Pengangkutan Jalan 1987 DBKL dan sekiranya didapati bersalah akan dikenakan kompaun antara RM200 dan RM2,000, katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required