Geely dilapor akan melancarkan kereta jenama “L” tahun hadapan, hasil usahasama bersama Volvo

Geely cars-01

Geely akan melancarkan jenama baharu mereka menjelang 2017, menurut laporan Reuters. Berdasarkan maklumat dalaman, jenama yang diberi kod nama “L” tersebut dikatakan akan dibina bersama pembuat kereta dari Sweden iaitu Volvo, yang juga adalah subsidiari dari pembuat kenderaan dari China terbabit.

Walaupun jurucakap dari pihak Geely dan Volvo tidak mahu mengeluarkan apa-apa kenyataan berhubung pembinaan berkenaan, difahamkan jenama baharu itu akan melancarkan SUV. Ia akan menjadi model pertama dibina berdasarkan platform Compact Modular Architecture (CMA), yang dibina oleh kerjasama antara Zhejiang Geely Holding Group dan Volvo. Sementara itu, sebuah sedan juga dikatakan sedang dalam pembinaan.

Berdasarkan laporan itu juga, pembinaan tersebut adalah untuk bersaing dengan kerjasama jenama China dan pengeluar luar yang lain. Salah satu contoh adalah seperti kenderaan hasil kerjasama General Motors dan SAIC Motor Corp. Dengan jenama L ini, Volvo boleh menumpukan sepenuhnya pada pasaran kenderaan mewah, sementara Geely akan bersaing dalam pasaran domestik China – berhadapan pengeluar tempatan lain.

CMA platform side view with text

Apabila dilancarkan kelak, jenama baharu ini akan bersaing dalam pasaran yang sengit terdiri dari sekurang-kurangnya 12 jenama luar dan lebih dari 20 pengeluar kenderaan dari China dengan pelbagai jenama mereka sendiri. Kereta jenama-L dilaporkan akan dijual menerusi jaringan pengedar Geely sedia ada.

Kilang baharu turut akan dibina untuk memproduksi kereta dari jenama baharu tersebut, berdasarkan sumber dari pihak dalaman. Selepas dikenali dengan baik dalam pasaran China, jenama itu kemudiannya akan dieksport ke pasaran luar seluruh dunia, dedah sumber berkenaan.

Dalam pada itu juga, pembangunan platform CMA yang juga versi lebih kecil dari Scaleable Product Architecture (SPA) tersebut adalah sebahagian persiapan Geely untuk menmbusi pasaran Eropah dan Amerika Syarikat, menurut sumber tersebut lagi. Platform ini dikatakan akan membolehkan Volvo, Geely dan jenama-L membina model baharu masing-masing berdasarkan asas yang sama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required