Volkswagen sebar imej konsep SUV “teknologi tinggi”

Volkswagen-high-tech-SUV-concept-Bejing-02

Volkswagen dijadualkan akan mempertontonkan model konsep SUV “berteknologi tinggi” di Beijing Motor Show pada 25 April ini. Malah syarikat ini telah mula menyebarkan imej pengenalan model konsep SUV bersaiz besar ini dan ia digambarkan sebagai “salah satu SUV mewah yang paling berteknologi tinggi dalam dunia”.

Menerusi imej yang disebarkan, terpapar jaluran LED merintangi bahagian gril. Di bawahnya terdapat satu lagi set LED, seakan sama dengan model konsep Volkswagen T-Cross Breeze, berbentuk-C. Kenderaan ini kelihatan memiliki lekuk garisan di kesemua sudut, dan membayangkan umpama sebuah SUV yang sporty. Pada bahagian belakangnya, lampu belakang terletak dalam bentuk OLED (Organic Light Emitting Diode)

Tiada foto ruang dalaman yang disebarkan. Namun Volkswagen berkata model konsep SUV ini turut mengetengahkan Paparan Info Aktif yang digabungkan dengan sistem hiburan. Ia agak sama dengan kokpit maya digital 12.3-inci dalam Audi, malah turut dilengkapi dengan kluster instrumen sepenuhnya. Malah paparan ini juga telah disahkan bakal berada di dalam Volkswagen Golf facelift akan datang.

Malah Volkswagen turut berkata ruangan dalaman konsep SUV ini menggunakan bentangan gaya ala-lounge dengan memfokuskan operasi elektronik. Malah ia turut mengesahkan bahawa SUV ini mungkin akan mengetengahkan teknologi pemanduan sendiri (autonomous).

Sumber kuasa utama model konsep SUV ini juga membuatkan ia dijangka sebagai kenderaan plug-in hybrid. Walau pun spesifikasinya masih belum didedah sepenuhnya, namun SUV ini turut dikatakan mampu menghamburkan gabungan kuasa 376 hp dan tork 699 Nm. Malah ia juga dikatakan boleh dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya enam saat dan mampu mencapai kuasa maksimum sehingga 223 km/j.

Selain itu Volkswagen turut mendakwa SUV ini dijangka menggunakan bahan api sekitar 3.6 liter per 100 km dengan gabungan New European Driving Cycle (NEDC). Ia juga boleh dipacu dengan menggunakan kuasa elektrik sahaja. Malah syarikat ini turut mendakwa dengan cas penuh kuasa elektrik mampu memacu SUV ini sehingga 50 km.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required