JPJ Selangor sita 164 kenderaan klon bernilai RM2.5j

Clone-cars-03

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Selangor berjaya mengesan dan menyita 164 buah kereta klon pelbagai model dengan nilai anggaran lebih RM2.5 juta sejak Januari lepas.

Menurut Pengarah JPJ negeri terbabit Nazli Md Talib, Daripada jumlah itu, sebanyak 11 kes didakwa di mahkamah atas pelbagai kesalahan, antaranya memiliki cukai jalan dan nombor plat palsu, laporan Bernama.

Antara model kereta yang disita ialah kereta mewah jenis Mini Cooper, Lexus, BMW, Mercedes Benz dan termasuk juga Honda dan Toyota.

Katanya lagi, individu yang gagal mendapat pinjaman bank akibat disenarai hitam merupakan antara pembeli kereta klon yang mampu membayar secara tunai memandangkan harga kereta pilihan mereka itu jauh lebih murah berbanding harga pasaran.

Selain itu, golongan pembeli kereta klon adalah berusia 30 tahun ke atas dan nama mereka disenarai hitam oleh pihak bank.

Memandangkan kesukaran mendapatkan pinjaman, maka mereka sanggup berdepan dengan risiko tindakan undang-undang apabila kereta klon ditawarkan dengan harga serendah RM4,000 untuk model Toyota Vios, katanya.

Nazli turut berkata, keghairahan orang ramai yang mahu memiliki kereta mewah dengan harga murah turut menjadi penyebab sindiket kenderaan klon masih bergiat aktif di negara ini.

Katanya, kebanyakan pembeli sanggup menanggung risiko untuk membeli kereta mewah klon dari Singapura dan Thailand kerana beranggapan itu adalah peluang mereka untuk memiliki kenderaan tersebut.

“Pembeli dalam kalangan penjawat awam dan golongan kurang berkemampuan mengakui sanggup membelinya sebab nak bergaya dan teringin memiliki kereta mewah walaupun mengetahui memiliki kenderaan itu adalah salah,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required