Kahn Design akhiri produksi 68 tahun Land Rover Defender dengan edisi khas Kahn End Edition

kahn-end-edition-LR-defender-2.2-TDCI-01_BM

Kahn Design telah menghasilkan edisi penutup Land Rover Defender, yang telah dihentikan produksinya awal tahun ini selepas 68 tahun dalam pasaran. Edisi khas yang digelar The End Edition ini dihasilkan hanya 25 unit berasaskan model 2.2 TDCI XS 90 oleh divisi Chelsea Truck Company.

Defender edisi terhad ini telah ‘disolek’ untuk penampilan terakhirnya. Pada bahagian luaran, ia dilengkapkan dengan kit badan yang lebih lebar pada bahagian fender hadapan dan panel badan belakang beserta liang udara bersepadu, dilekatkan menggunakan bol yang kelihatan. Dengan badan yang lebih lebar, ia turut dipadankan dengan roda Modial kemasan Volcanic Black berdiameter 20-inci dan dibalut dengan tayar bersaiz 275/55R20.

Kenderaan 4×4 lagenda ini juga dilengkapi dengan mud-flap keras, jaring mesh pada liang hud, gril hadapan X-Lander dan juga bampar hadapan baharu dengan lampu bina-dalam serta pelindung takungan minyak. Bahagian mekanikalnya pula menyaksikan sistem suspensi Defender ini diinjak naik dan sistem ekzos asal digantikan dengan sistem ekzos twin cross-hair. Sistem pengurusan enjin juga dipertingkat menerusi penggunaan kotak komputer Kahn Power Upgrade bagi mendapatkan kuasa enjin yang lebih tinggi.

Bahagian dalaman Kahn End Edition ini pula dilengkapi dengan tempat duduk GTB yang dibalut dengan kulit dan fabrik Harris Tweed pada bahagian hadapan dan belakang. Tema yang sama turut mendominasi kemasan pada glove box konsol tengah, papan pemuka, panel dan pemegang pintu, instrumen binnacle dan juga balutan bumbung. Kemasan pada bahagian dalaman ini dilengkapkan menerusi pemasangan jam Churchill, roda stereng balutan kulit Kahn, pemegang tuil gear billet dan juga pedal kaki aluminium.

Versi edisi khas terakhir Land Rover Defender ini dijual pada harga £49,999 (RM277,000), hampir sekali ganda dari harga Defender Projet Kahn LR 110 XS versi hard top yang diperkenalkan akhir Disember lalu. Kereta ini juga turut disediakan dalam konfigurasi pemanduan sebelah kiri dan pemanduan sebelah kanan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required