Harap PDRM tangguh kenaikan saman trafik – senator

PDRM-2

Senator Datuk Ng Chiang Chin telah menyuarakan pendapatnya Polis DiRaja Malaysia (PDRM) mengkaji semula kenaikan kadar kompaun trafik seperti yang dicadangkan oleh pihak tersebut pada Februari lalu.

Menurut Ng, cadangan menaikkan kadar kompaun untuk mendidik pesalah tegar jalan raya bukan penyelesaian terbaik, laporan Bernama.

“Pihak berkuasa perlu mempamerkan komitmen untuk melakukan penguatkuasaan yang lebih ketat bukan hanya bermusim ketika musim perayaan sahaja,” katanya ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Negara.

Ng berpandangan langkah-langkah penguatkuasaan yang lebih ketat perlu dipertingkatkan terlebih dahulu sebelum melaksanakan kenaikan kadar kompaun yang akan membebankan pengguna jalan raya.

Beliau berkata cadangan itu perlu diperhalusi kerana kemalangan jalan raya adalah berpunca daripada sikap pemandu yang cuai terutama golongan muda.

Pada Februari lepas, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mencadangkan jumlah kompaun maksimum trafik dinaikkan sebagai langkah mengurangkan kadar kemalangan jalan raya.

Namun awal bulan ini pula, PDRM telah menyatakan sepenuhnya sokongan terhadap cadangan Kementerian Pengangkutan untuk mengurangkan kadar saman trafik dari RM300 ke RM150. Walau bagaimana pun, bagi kesalahan trafik yang serius, kadar samannya harus dikekalkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required