JPJ umum Malaysia telah kuatkuasa 100 Peraturan UN

jpj roadblock-2

Malaysia telahpun menguatkuasakan 100 Peraturan United Nation (UNR) yang telah ditetapkan sebagai standard antarabangsa, menurut laporan Bernama.

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Seri Ismail Ahmad berkata Peraturan UNR ini telah diiktiraf oleh 51 negara yang menganggotai Forum Dunia untuk Pengharmonian Undang-undang Kenderaan (WP29) untuk memastikan tahap keselamatan kenderaan, termasuk lampu, tayar, sistem brek dan kawalan kestabilan casis.

Beliau turut berkata Malaysia sudahpun menganggotai WP29 sejak 4 April 2006 dan JPJ telahpun diiktiraf oleh UN sebagai ‘Autoriti Kelulusan’ sejak 20 Julai 2012 dan mensasarkan Malaysia akan menguatkuasakan pula 126 Peraturan UN menjelang 2020.

Tambah beliau lagi WP29 menerapkan konsep Aturan Pengiktirafan Bersama yang akan membuka halangan perdagangan teknikal untuk menambahkan lagi keselamatan kenderaan tempatan dan turut merangsang ekonomi.

“Kami berharap implementasi UNR menerusi proses Kelulusan Jenis Kenderaan (VTA) akan mengurangkan kadar kematian ketika kemalangan kepada tiga peratus setiap tahun sehingga 2020 dari enam peratus buat masa sekarang,” kata Ismail.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required