SPYSHOT: Varian baharu Ford Focus ST versi dipertingkat dilihat sedang diuji di litar Nurburgring

Ford-Focus-ST-Plus-5_BM

Pengenalan pada model Ford Fiesta ST200 nampaknya agak memberangsangkan. Oleh itu, pihak Ford nampaknya akan melakukan perkara yang sama pada model yang lebih besar iaitu Ford Focus ST. Kemungkinan ini diperkuatkan lagi setelah jurugambar pengintip kami merakamkan gambar sebuah Ford Focus ST Mk3 facelift yang sedang di uji dilitar Nurburgring, Jerman.

Kereta ini kelihatan tidak langsung ditampal dengan pelekat penyamaran, menyerlahkan terus keseluruhan badan yang berwarna putih serta dua jalur merah yang merentasi keseluruhan badan dari depan ke bahagian belakang. Ia juga dilihat dilengkapi dengan splitter pada kedua-dua sudut bampar hadapan dan juga roda aloi lima jejari berkembar yang berbeza dari varian ST standard.

Ford Focus ST facelift telah berada dalam pasaran sejak Jun 2014, dan dikuasakan dengan enjin 2.0 liter EcoBoost berupaya menjana 250 hp/340 Nm (tork tambahan 10 Nm jika fungsi overboost digunakan), sama seperti varian Focus ST pre-facelift. Jumlah kuasa kuda tersebut adalah agak kecil jika dibandingkan dengan Ford Focus RS yang baharu sahaja dilancarkan baru-baru ini, di mana enjin 2.3 liter EcoBoost jentera tersebut mampu menjana sejumlah 350 PS dan tork maksima 440 Nm.

Jika benar ST versi dipertingkat ini akan dilancarkan, ia turut akan dijangka mengekstrak lebih kuasa kuda dari enjin asalnya seperti yang berlaku pada Fiesta ST200, di mana ia mampu menjana 10% lebih kuasa dan 20% lebih tork berbanding Fiesta ST standard. Dalam kes Fiesta, pihak Ford menala semula enjin asal 1.6 liter EcoBoost tersebut bagi mendapatkan kuasa maksima 200 PS dan tork maksima 290 Nm, peningkatan sebanyak 15 PS dan 30 Nm tork dari jumlah asal.

Peningkatan pada varian baru Focus ST ini dijangkakan tidak terlalu radikal iaitu tambahan kuasa kuda sekitar 25 ke 30 PS. Jadi ada kemungkinan varian tersebut akan dikenali sebagai Focus ST275 atau ST280, bergantung pada jumlah kuasa kuda tambahan yang akan diekstrak kelak.

Juga jangkaan yang boleh dilakukan berdasarkan perubahan yang berlaku pada Fiesta, varian baru ini mungkin akan tampil dengan sedikit perubahan pada bahagian luaran, kemasan dalaman, roda aloi baharu, dan mungkin juga nisbah akhir pada kotak gear yang dikemaskini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required