Skuter Yamaha Cygnus Ray-ZR 2016 dilancarkan di India, harga bermula RM3,053 hingga RM3,200

yamaha-cygnus-ray-zr-launch_827x510_51461227806_BM

Yamaha Cygnus Ray-ZR 2016 telah dilancarkan di India dengan dua pilihan varian. Varian asas ZR menggunakan brek dram dijual pada harga 52,000 rupee (RM3,053) manakala varian tertinggi yang dilengkapi dengan brek cakera pada bahagian hadapan pula dijual pada harga 54,500 rupee (RM3,200).

Menurut laporan, Cygnus Ray sebelum ini direka dengan konsep yang “terlalu feminin” sehinggakan ia tidak mendapat sambutan dari pengguna lelaki di India. Oleh itu untuk model terbaharu Cygnus Ray-ZR ini, ia tampil dengan rekaan yang lebih agresif dan maskulin untuk menawan semula pembeli lelaki dalam pasaran skuter urban di republik tersebut.

Skuter ini dikuasakan dengan enjin Blue Core Yamaha 113 cc satu silinder dua injap dengan sistem penyejukkan udara, berupaya menjana 7.1 PS pada takat 7,500rpm dan tork maksima 8.1 Nm pada takat 5,500rpm. Enjin tersebut yang juga terdapat pada barisan model underbone Yamaha lain dipadankan dengan transmisi CVT automatik.

Dengan berat keseluruhan ditimbang hanya 103 kg dan rekaan luaran menampilkan panel badan yang bersegi, rata, dan lebar, Cygnus Ray-ZR berupaya mencatatkan penggunaan bahan api 1.5 liter untuk setiap 100 km perjalanan. Skuter ini turut dilengkapi dengan ruang storan di bawah tempat duduk berkapasiti 21 liter. Ia dijangka akan menembusi pasaran India pada bulan Mei tahun ini dan dijual bersama model Cygnus Ray sedia ada yang mensasarkan pembeli dari golongan wanita.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required