Sistem VEP memudahkan pemantauan kenderaan luar

johor causeway jam bernama pix

Sistem Permit Kemasukan Kenderaan (VEP) yang akan dilaksanakan di negara ini mulai Jun 2016 mampu merekodkan kemasukan kenderaan asing, sekali gus memudahkan Kementerian Pengangkutan membuat pemantauan.

Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk Seri Ismail Ahmad, pelaksanaan fasa pertama ini membabitkan sempadan Malaysia-Singapura pada Jun ini, diikuti fasa kedua sempadan Thailand serta dari Indonesia ke Sabah dan Sarawak, laporan Berita Harian.

“Setiap kenderaan dari tiga negara bersempadan yang memasuki negara ini perlu mendaftar dengan JPJ dan hanya dibenarkan berada di jalan raya kita selama 90 hari sahaja. Jika mereka didapati melakukan kesalahan jalan raya, mereka wajib membayar denda (saman) sebelum dibenarkan keluar ke negara asal,” ujar Ismail.

Katanya lagi, sebelum ini banyak kenderaan asing yang memasuki Malaysia melebihi tempoh yang ditetapkan selain turut melakukan kesalahan jalan raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required