Chevrolet Colorado facelift secara rasminya muncul buat pertama kali untuk peringkat global di Brazil

chevrolet-colorado-facelift-1_BM

Chevrolet Colorado generasi kedua versi facelift secara rasminya telah didedahkan oleh Chevrolet buat pertama kali di peringkat global semasa berlangsungnya pesta pertanian Agrishow di Brazil. Colorado atau lebih dikenali sebagai S10 untuk pasaran Brazil telah diberikan rupa paras baharu yang lebih segar untuk kekal bersaing secara kompetitif.

Beberapa rekaan pada versi facelift ini sebenarnya sudah didedahkan sebahagiannya menerusi unit khas Colorado Xtreme yang dibina oleh GM Australia untuk diprebiu pada Bangkok Motor Show 2016 Mac lalu. Ia menampilkan muka hadapan yang direka semula dengan pemadanan lampu hadapan yang lebih nipis. Dalam aspek mekanikal, perubahan yang dilakukan hanyalah pada talaan semula sistem suspensi dan juga pemadanan sistem stereng berkuasa elektrik.

Pada bahagian dalaman pula sebaliknya, Colorado menerima papan pemuka rekaan baharu dan juga kemasan pada tempat duduk yang menurut Chevrolet, ia telah diperhalusi dan materialnya lebih lembut ketika dipegang. Konsol tengah yang diolah semula menampilkan skrin sesentuh sistem infotainmen bersaiz lapan-inci dan turut dilengkapi dengan sistem MyLink terkini, termasuk sistem Apple CarPlay dan Android Auto. Paparan instrumen turut ditukar dengan rekaan baharu.

Ciri standard yang ditampilkan pada trak pikap baharu ini termasuk lampu hadapan dan penggilap cermin automatik, cermin pandang belakang elektrocromic, kamera undur, penghawa dingin automatik dan penderia parkir hadapan. Untuk keselamatan pula, Colorado dilengkapi dengan amaran keluar laluan dan juga amaran pelanggaran hadapan.

Untuk pasaran Brazil, Colorado hadir dengan dua pilihan enjin iaitu 2.8 liter turbodiesel dan juga enjin bahan api Flex 2.5 liter SIDI. Tiga pilihan bentuk badan ditawarkan yang terdiri dari cab tunggal, cab berkembar dan cab casis. Kesemua pilihan ini diterjemahkan dalam empat gred varian serta pilihan konfigurasi pacuan dua roda dan pacuan empat roda.

Di Malaysia, Colorado versi pre-facelift dijual dengan pilihan enjin 2.5 liter turbodiesel Duramax berkuasa 161 hp/380 Nm dan enjin 2.8 liter turbodiesel berkuasa 193 hp (dengan dua pilihan kuasa tork sama ada 440 Nm atau 500 Nm). Enjin 2.5 liter dan enjin 2.8 liter 440 Nm dipadankan dengan kotak gear enam-kelajuan manual, manakala enjin 2.8 liter 500 Nm pula dilengkapi dengan kotak ger automatik enam-kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Bila masuk dan harga untuk pasaran Malaysia agak-agak bila tu ya bro?

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required