Sistem ETC berjaya kurangkan kesesakan di plaza tol

LDP_Toll_EXTRA

Buat masa ini, sebanyak 51 daripada 177 plaza tol di seluruh negara telah melaksanakan sistem transaksi tol secara elektronik (ETC). Menurut Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, sistem ETC ini berjaya mengurangkan sehingga 50% masalah kesesakan trafik di laluan plaza tol.

Beliau sistem itu menjadikan tempoh pembayaran tol lebih singkat iaitu kira-kira enam saat bagi Touch N’Go dan tiga saat bagi SmartTAG berbanding 15 saat untuk transaksi secara tunai, laporan Bernama.

“Sistem ETC dapat mengurangkan antara 30% hingga 50% masalah kesesakan trafik di laluan plaza tol dan seterusnya memberikan penjimatan masa kepada pengguna,” katanya pada persidangan Dewan Negara.

Beliau menjawab pertanyaan Senator Datuk Seri Boon Som Inong mengenai sejauh mana keberkesanan kempen penggunaan ETC di lebuh raya bagi memastikan perjalanan pengguna lebih lancar.

Rosnah berkata kadar penggunaan ETC di semua plaza tol lebuh raya juga meningkat daripada 65% sebelum ini kepada 81%. Bagi memastikan kelancaran di lorong pembayaran tol pada waktu puncak iaitu 7 pagi hingga 9 pagi serta 5 petang hingga 7 malam, jurutol juga akan berada di setiap lorong ETC untuk membantu pengguna yang mengalami sebarang masalah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Zamorano on Apr 28, 2016 at 1:29 pm

    Nak kurangkan lagi sesak tu tutup je semua plaza tol. Tak perlu nak beratur bagai. Rakyat pun jimat belanja.

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required