Nissan buka pusat ujian R&D di Thailand, hab Asia

Nissan-X-Trail-Hybrid-Japan-14

Nissan telah pun membuka Pusat Ujian R&D Nissan Motor Asia Pacific (NMAP) di Samut Prakan, Thailand. NMAP ini merupakan fasiliti baharu yang akan memberikan perkhidmatan untuk lima negara Asia termasuk Indonesia, Filipina, Malaysia, Vietnam dan Thailand sendiri. Malah ia juga boleh memberikan perkhidmatan ujian untuk lebih 90 buah negara di seluruh dunia.

Nissan berkata, pusat ujian baharu ini juga akan menjadi hab R&D utama untuk negara Asia dengan memberikan perkhidmatan yang lebih pantas mengikut permintaan pasaran. Skopnya akan diperluaskan berbanding keperluan kualiti masa kini untuk pelancaran produk hingga ke fasa pembangunan produk termasuk ujian penilaian bagi model prototaip.

“Kami akan memindahkan beberapa urusan kerja dari Jepun ke Thailand untuk memastikan produk yang ditawarkan menepati kehendak pasaran. Visi kami adalah untuk mengembangkan lagi tanggungjawab bagi fasa yang lebih meluas untuk perancangan kenderaan,” ujar Hiroshi Nagaoka, Timbalan Presiden Nissan Motor.

Dengan pelaburan lebih dari satu juta baht, fasiliti ini terletak dalam kawasan seluas 6,600 meter persegi. NMAP yang merupakan pusat ujian pertama di Thailand, turut menawarkan fasiliti termasuk bilik akustik, bilik simulasi getaran dan banyak lagi. Menjelang hujung tahun 2016, seramai 330 kakitangan akan ditugaskan di sini termasuk barisan jurutera tempatan yang telah menjalani latihan pengkhususan di Jepun.

“Pusat Ujian R&D NMAP ini bukan setakat mengorak langkah baharu bagi Nissan di Thailand sahaja, bahkan keseluruhan pembangunan industri automotif di negara ini,” ujar Kazutaka Nambu, presiden Nissan Motor Thailand.

Sebanyak 12 model akan diuji di pusat baharu ini, termasuk Navara, Almera dan X-Trail Hybrid. Sehingga kini Nissan telah memiliki 13 buah pusat R&D di seluruh dunia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required