Suzuki GSX-R 1000 L7 2017 bakal mendarat di M’sia

Suzuki Assemblers Malaysia (SAM) telah menayangkan video Suzuki GSX-R 1000 L7 2017 di laman facebook mereka. Menurut sumber dari SAM sendiri, ‘Raja Lebuhraya’ tersebut bakal mendarat di Malaysia lewat tahun ini.

Walaubagaimana pun tiada lagi tarikh rasmi diberikan berkenaan hari pelancarannnya. Buat masa ini SAM sedang menaikkan profil pasaran mereka selepas beberapa tahun menyepi. Dengan itu SAM kini sedang bekerjasama dengan pasukan perlumbaan pengedar Suzuki iaitu Suzuki Hiap Aik Racing untuk tujuan tersebut.

GSX-R 1000 L7 dijana oleh enjin 999 cc empat silinder sebaris, penyejukkan cecair dan dilengkapi dengan sistem aci sesondol bervariasi (VVT) Suzuki. Sistem VVT tersebut dakwa Suzuki akan menghasilkan kuasa maksima pada rpm tinggi tanpa mengorbankan lengkuk kuasa pada rpm enjin lebih rendah.

Sistem suspensi GSX-R 1000 L7 juga baharu dengan penyerap hentak boleh laras sepenuhnya dan sepit udang hadapan perlumbaan Balance Free bersama penyerap hentak boleh laras sepenuhnya Kusyen Belakang Balance Free (BFRC), kesemuanya dari Showa.

Motosikal sport ini juga hadir dengan pakej untuk pelumba dan penunggang yang serius dengan track day yang terdiri dari Kawalan Cengkaman ,ABS, pendikit elektronik, launch control, dan quick shifter. GSX-R 1000 L7 dijangka akan menerima tentangan sengit dari Kawasaki ZX-10R, yang turut dikhabarkan akan menembusi pasaran Malaysia tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required