Fuji Heavy Industries menjadi Subaru Corporation

Subaru-logo-1

Fuji Heavy Industries (FHI) telah mengumumkan pertukaran nama syarikat terbabit menjadi Subaru Corporation mulai 1 April 2017. Sehubungan itu, syarikat ini turut berkata akan menyatukan Industrial Products Company dengan perniagaan automotif Subaru mulai 1 Oktober tahun ini.

Syarikat pengangkutan darat dan aero angkasa terkemuka ini berkata langkah yang diambil ini adalah untuk menyeragamkan jenama tersebut. Malah ia juga bertujuan untuk memperkembangkan lagi jenama Subaru di pasaran global bagi industri automotif dan aero angkasa.

Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1917 dengan nama Aircraft Research Laboratory oleh Chikuhei Nakajima. Kemudian namanya ditukar menjadi Nakajima Aircraft. Syarikat ini kemudiannya menjadi sebahagian daripada FHI yang ditubuhkan pada Julai 1953 bersama lima lagi jenama lain. Ia juga menjadi perniagaan utama bagi Subaru yang pertama kali memperkenalkan model kenderaan mini Subaru 360 pada tahun 1958.

Langkah untuk mengubah nama kepada Subaru Corporation sebenarnya bermula sejak tahun 2003 apabila FHI menjadikan logo Subaru sebagai simbol utama syarikat. Subaru merupakan nama Jepun bagi salah satu kelompok bintang, Seven Sisters, dan ia turut dijadikan inspirasi bagi rekaan logonya.

Selain pengumuman nama ini, pembuat kenderaan ini juga telah mengumumkan jumlah jualan bagi fiskal tahun berakhir pada Mac 2017 yang dijangka mampu mencecah satu juta unit, pertama kali dalam sejarahnya. Subaru turut mensasarkan jualan sebanyak 1,050,000 unit untuk tahun tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required