3.5 juta pengguna jalan raya dikesan tiada lesen – JPJ

jpj roadblock-2

Baru-baru ini, ketua polis trafik persekutuan SAC Mahamad Akhir Darus telah mengeluarkan kenyataan, pihak polis trafik tidak akan berkompromi dengan pemandu dan penunggang yang tiada lesen ini. Malah tiada lagi sekadar memberikan saman kompaun seperti yang dipraktikkan sebelum ini, namun pesalah akan terus didakwa di mahkamah.

Berikutan mengenai isu yang agak panas ini, semalam Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Yusoff Ayob berkata kira-kira 3.5 juta pemandu/penunggang di negara ini dikesan tidak mempunyai lesen memandu. Laporan Utusan Malaysia itu turut menyebut daripada jumlah tersebut, sebanyak 70% daripadanya adalah pengguna jalan raya di kawasan luar bandar.

“Malah kebanyakan yang kita kesan adalah pelajar yang menunggang motosikal ke sekolah. Selain berhadapan dengan risiko bahaya, jika berlaku kemalangan, pastinya mereka tidak dapat membuat tuntutan insurans,” ujarnya selepas Majlis Penutup Program Satu Komuniti Satu JPJ (SKSJPJ) dan Mylesen Daerah Pokok Sena di Sekolah Menengah Kebangsaan Pokok Sena yang berlangsung semalam di Kedah.

Dalam masa yang sama Yusoff turut berkata, program SKSJPJ yang diperkenalkan sedikit sebanyak memanfaatkan golongan ber­kenaan terutama pelajar sekolah dan warga emas yang tidak mempunyai lesen.

Katanya, “SKSJPJ merupakan salah satu program MyLesen. Seramai 93,461 orang termasuk warga emas telah mengambil bahagian dalam program ini. Setakat ini ia telah dianjurkan sebanyak 234 kali di seluruh negara.”

Program MyLesen bagi tahun ini mensasarkan lebih 170,000 belia khususnya pelajar sekolah di seluruh negara untuk memiliki lesen motosikal kelas B2 (kapasiti enjin di bawah 250 cc).

Ia dilaksanakan bersama-sama institusi serta akademi memandu yang mengambil bahagian, merupakan lanjutan komitmen kerajaan melalui JPJ berdasarkan konsep merakyatkan perkhidmatan awam.

Program dengan slogan ‘1 Rakyat 1 Lesen’ itu menyasarkan golongan belia yang belum memiliki lesen memandu sah dan terdiri daripada mereka berumur 16 tahun ke atas di bandar dan luar bandar.

Bayaran bagi mendapatkan lesen di bawah program berkenaan hanya RM299 berbanding kadar biasa iaitu dalam lingkungan RM350 dan ke atas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required