Honda panggil balik lagi 21 juta kenderaan di seluruh dunia ekoran masalah beg udara Takata – laporan

Honda airbag

Honda dalam perancangan untuk memanggil balik lagi 21 juta kenderaan di seluruh dunia untuk menukar beg udara yang dibekalkan oleh Takata. Ia diumumkan oleh Pentadbiran Keselamatan Trafik Jalan Raya Negara Amerika Syarikat (NHTSA), di mana program panggil balik itu adalah disebabkan kegagalan pengepam beg udara buatan Takata.

Dengan peningkatan jumlah kenderaan yang terlibat dalam program balik ini, setakat ini ia telah melibatkan sehingga 51 juta unit. Pembuat kereta berkenaan juga sedang dalam proses mengenalpasti semua beg udara yang terjejas yang dibekalkan oleh Takata. Malah Honda turut telah menggugurkan pembekal beg udara tersebut untuk semua model sejak November 2015.

Dalam laporan yang disiarkan oleh The New York Times, Tetsuo Iwamura, timbalan eksekutif presiden dan pegawai eksekutif Honda, bagaimana pun tidak mendedahkan jumlah kenderaan yang terlibat di Amerika Syarikat atau lain-lain negara. Sementara itu, laporan Australia Drive berkata Honda Australia juga akan mengumumkan lebih banyak panggilan semula ini jika diperlukan.

Sehingga kini, terdapat 13 kematian telah diumumkan di seluruh dunia akibat kegagalan beg udara Takata ini, termasuk dua kes yang berlaku baru-baru ini di Malaysia. Takata dijangka akan melaporkan jumlah kenderaan yang terjejas, dalam masa terdekat ini, laporan BBC.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required