Zulfahmi berjaya menaiki podium, peroleh tempat kedua pada perlumbaan Supersport di Sepang

2016-World-Supersport-Zulfahmie-1-e1463361595243_BM

Berlumba dalam keadaan litar basah, pada permukaan yang baru diturap di Litar Antarabangsa Sepang, pelumba negara, Zulfahmi Khairuddin yang berumur 25 tahun berjaya merebut tempat kedua dan seterusnya menaiki podium pada musim pertamanya bersama pasukan Orelc Racing dari Spanyol. Mencatat masa keseluruhan 33’22.954″, Zulfahmi hanya tewas 0.5 saat berbanding pendahulu perlumbaan Ayrton Badivini dari pasukan Gemar Ballon-Team Lorini manakala Gino Rea dari pasukan GRT menamatkan perlumbaan di tempat ketiga.

Perlumbaan kategori Supersport dimulakan dengan hujan lebat pada pukul 2.20 petang. Selepas pelumba keluar melengkapkan pusingan pemanas badan, perlumbaan tersebut terpaksa dihentikan kerana hujan yang turun terlalu lebat. Perlumbaan kategori Supersport diteruskan semula setelah selesai perlumbaan utama Superbike Dunia. Zulfahmi yang menunggang Kawasaki ZX-6R, memulakan perlumbaan di petak kelima dan seterusnya mendahului perlumbaan Supersport buat kali pertama pada lap ketiga.

“Perlumbaan ini merupakan perlumbaan yang hebat, walaupun saya agak terkejut saya tidak memenanginya! saya mendahului majoriti perlumbaan ini, tetapi dipintas pada empat lap terakhir. Selepas itu saya mendapat perlawanan yang menakjubkan menentang Badiovini dan hampir untuk memintasnya semula pada saat-saat akhir. Ia sangat hampir, tetapi dia masih mampu untuk kekal di hadapan,” kata Zulfahmi. Beliau sekarang berada di tempat ke-10 dalam kedudukan keseluruhan pelumba Supersport Dunia.

2016-World-Supersport-Zulfahmie-2-e1463361624590_BM

Pengurus pasukan Orelac Racing, Guilio Bardi mendapat hadiah harijadi yang cukup istimewa apabila Zulfahmi menjejakkan kakinya ke podium. “Ini merupakan hari yang sangat bagus untuk pasukan dan saya berasa sangat gembira. Hari ini merupakan harijadi saya, jadi podium Fahmi merupakan hadiah yang hebat. Apabila dia mendahului perlumbaan, saya rasa dia akan menang, tetapi menamatkan perlumbaan dan hampir memintas pendahulu merupakan keputusan yang hebat dan menggembirakan seluruh pasukan,” kata Bardi.

Kejohanan Motul FIM Superbike dan Supersport pusingan ketujuh seterusnya akan berlangsung di Litar Donington Park, UK pada 27 hingga 29 Mei ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required