Pemandu Uber mungkin dikenakan cukai jika kerajaan tidak boleh memperolehnya dari syarikat berkenaan

uber-cash-payment

Berbeza dari pekerja bergaji yang tidak boleh lari dari cukai, syarikat-syarikat besar mempunyai helah untuk mengelak atau tidak membayar langsung cukai dengan mengalihkan keuntungan ke seluruh dunia, mengambil kesempatan keatas kelemahan-kelemahan dalam sistem percukaian tersebut. Itu yang sedang dilakukan oleh Uber sekarang, dan pemandu Uber mungkin akan dikenakan cukai jika kerajaan tidak berjaya mengenakan cukai dari keuntungan yang diperolehi dari perkhidmatan Uber tersebut, lapor The Sun.

Selama ini, pelan cukai Uber telah berjaya mengelakkan cukai secara sah dari kerajaan-kerajaan seluruh dunia termasuk Australia, Canada, Hungary, UK dan juga Amerika Syarikat. Turut dilaporkan di UK, Uber mengelakkan cukai secara sah di sana dengan memindahkan keuntungannya ke anak syarikat mereka di Netherlands. Juga, kurang daripada 2% keuntungan keseluruhan Uber digunakan untuk membayar cukai kepada kerajaan Amerika Syarikat, menurut laporan tersebut.

Menurut majalah Fortune, Uber telah mewujudkan subsidiari pada setiap negara yang mereka beroperasi dan juga mewujudkan dua subsidiari di Netherland iaitu Uber International dan Uber BV.

uber-paris

Subsidiari pada setiap negara tidak mengambil keuntungan terus dari penumpang, tetapi tambang tersebut dihantar ke Uber BV, seperti yang dicatatkan pada penyata kad kredit anda. Uber akan menghantar 80% dari bayaran tambang tersebut kepada pemandu melalui subsidiari Belanda yang lain dan menyimpan 20% sebagai keuntungan. Majalah tersebut menyebut ini adalah “keuntungan di atas lautan, kerana ia diletakkan pada kawasan yang terapung antara pihak berkuasa percukaian dua negara.”

Jadi apa tindakan yang bakal diambil kerajaan? Sumber dari pihak dalaman kerajaan memberitahu The Sun pendaftaran yang bakal diwajibkan kepada pemandu Uber dan Grab dalam kaedah “e-hailing” pada masa akan datang akan memainkan peranan penting untuk proses percukaian ini. “Pangkalan data pemandu tersebut penting untuk tujuan memantau, bayaran lesen dan juga percukaian,” kata sumber berkenaan.

Seorang pegawai senior di LHDN turut dihubungi oleh The Sun, dan dilaporkan berkata pihaknya boleh mengenakan cukai pada kelas khas dari pendapatan Uber Malaysia Sdn Bhd dibawah Seksyen 4A akta berkenaan kerana memindahkan keuntungan tambang kepada bukan-residen.

RM Credit Card

Jun lalu, pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) Tan Sri Syed Hamid Albar berkata sistem tanpa tunai Uber tidak memberikan apa-apa keuntungan kepada negara. “Duit berkenaan mengalir keluar negara dan ringgit kita tidak berlegar dalam negara,” kata beliau. Uber baru-baru ini mula menerima tunai dalam urusniaga mereka.

Langkah untuk membenarkan dan menyelia operasi aplikasi perkongsian kenderaan seperti Uber dan Grab sedang dilaksanakan. Selepas diluluskan oleh Jawatankuasa Khas Ekonomi (JKE) dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak bulan lalu, SPAD akan membentangkan kertas cadangan kepada Kabinet bulan ini untuk diluluskan untuk peringkat akhir.

Model “e-hailing” tersebut juga turut memperincikan transformasi industri teksi, keperluan lesen perkhidmatan awam (PSV) untuk pemandu kenderaan persendirian, pemeriksaan kenderaan tahunan dan perlindungan insuran yang komprehensif.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required