Pengangkutan awam 400 meter dari kediaman sekitar 80% penduduk Lembah Klang menjelang 2030

Kerajaan mensasarkan menjelang 2030, sekitar 80% penduduk Lembah Klang dijangka akan tinggal dalam jarak 400 meter dari perkhidmatan pengangkutan awam, lapor New Straits Times. Untuk memastikan sasaran itu dicapai, kerajaan kini dalam usaha membangunkan lagi infrastruktur pengangkutan awam dalam negara, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

“Seperti kita jangkakan sasaran yang agresif sebanyak 40% penggunaan pengangkutan awam untuk Kuala Lumpur dan purata 15% untuk ibu negeri lain menjelang tahun 2030, kami juga menjangkakan 80% dari populasi Lembah Klang akan tinggal 400 meter dari perkhidmatan pengangkutan awam,” kata beliau menerusi ucapannya di perhimpunan Persatuan Pengangkutan Awam Antarabangsa (UITP) Asia Pasifik yang dilangsungkan di Kuala Lumpur.

Beliau turut menambah kerajaan telah mula membangunkan pelbagai usaha untuk pengangkutan awam termasuk meningkat taraf laluan rel utama di Lembah Klang, bahagian selatan sehingga ke pantai timur semenanjung Malaysia dan juga penambahan kapasiti perkhidmatan monorail dan LRT.

Beliau juga turut berkata, projek laluan tambahan LRT Rapid KL yang dijangka akan memberikan 300,000 penumpang harian tambahan, akan mula beroperasi dalam masa berberapa hari lagi. Sebelum ini, beliau mengatakan kerajaan akan memastikan semua projek, termasuk dari dalam sektor pengangkutan awam, akan disiapkan mengikut perancangan awal dengan sedikit atau tiada langsung penangguhan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required