Ford GT akan ditawarkan dengan pilihan roda gentian-karbon 20-inci opsyenal – 25% lebih ringan

ford-gt-2015-live-geneva-4

Supercar dari Ford iaitu Ford GT akan diperkenalkan dengan roda gentian-karbon generasi-seterusnya sebagai pilihan opsyenal. Ia merupakan model kedua dari jenama buatan Amerika tersebut yang ditawarkan dengan pilihan opsyen sedemikian selepas Ford Mustang Shelby GT350R.

Roda aloi tersebut dihasilkan dengan kerjasama pembekal dari Australia iaitu Carbon Revolution, menampilkan binaan roda dengan teknologi gentian dan resin generasi terbaharu. Teknologi berkenaan membolehkan kadar fleksibel rekaan yang lebih baik menghasilkan jejari yang lebih rumit.

Untuk Ford GT, roda gentian-karbon 20-inci berkenaan ditawarkan dalam dua kemasan akhir iaitu matte ataupun dengan lapisan berkilat, yang mana kedua-duanya menyerlahkan motif binaan gentian-karbon sebenar. Kemasan-kemasan tersebut juga akan diselarikan dengan kemasan pada bendul sisi, muka hadapan dan juga extractor Ford GT.

Selain dari rekaan, roda gentian-karbon berkenaan juga memberikan dinamik dan pengendalian yang lebih baik serta pengurangan berat sebanyak 25% berbanding roda aluminium forged 20-inci 10 jejari standard Ford GT.

Dengan ini, bebanan pada suspensi jentera tersebut dapat dikurangkan seterusnya akan meningkatkan konsistensi cengkaman pada jalan dan meningkatkan kawalan pemanduan. Ia juga turut meningkatkan tindak balas stereng dan dinamik, kerana tenaga yang kurang diperlukan untuk memecut atau menukar arah roda berkenaan. Kecekapan juga meningkat kerana kurang tenaga diperlukan untuk memutarkan setiap roda.

Ciri-ciri istimewa lain yang turut dipadankan pada Ford GT termasuk cermin hadapan kaca Corning Gorilla yang bukan sahaja tahan lasak malah 30% lebih ringan berbanding kaca biasa. Sejumlah 6,506 permohonan dibuat untuk membeli Ford GT tetapi hanya 500 orang yang akan berpeluang memiliki supercar gentian-karbon ini.

Ford GT akan dilengkapi dengan enjin V6 turbo berkembar 3.5 liter EcoBoost yang diletakkan pada bahagian tengah, mampu menghasilkan 600 hp. Ia dipadankan dengan kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan. Menurut Ford, kereta ini akan dihantar kepada pembeli sebelum berakhirnya tahun ini.

GALERI: Ford GT di Geneva


GALERI: Ford GT untuk perlumbaan Le Mans

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required