LTA Singapura siasat kenderaan Hyundai kerana kes pecutan mengejut atas faktor mekanikal atau kecuaian

2016-hyundai-tucson-driven-2.0-executive- 013

Beberapa kemalangan yang melibatkan teksi yang menggunakan kenderaan Hyundai di Singapura dilaporkan berlaku baru-baru ini. Ia dikatakan berpunca daripada pecutan yang ‘tidak dirancang’ (SUA) dan ini mendorong Penguasa Pengangkutan Darat (LTA) negara berkenaan menyiasatnya.

Menurut laporan yang disiarkan oleh The Strait Times, kejadian yang dirakamkan oleh kamera kereta menunjukkan teksi Hyundai kendalian ComfortDelGo mengalami kemalangan dramatik di mana pemandunya tidak dalam kawalan kenderaan mereka pada masa itu.

Dalam salah satu rakaman video, teksi terbabit didapati berundur dengan pantas dan telah melanggar kenderaan yang diletakkan di kawasan parkir kereta HDB. Ia kemudian bergerak ke hadapan, tetapi berundur semula dan menaiki bebendul jalan lalu terus melanggar sebuah blok flat.

Manakala terdapat satu lagi video menunjukkan sebuah teksi berundur dan melanggar sebuah kenderaan, kemudnai memecut ke hadapan dan bertembung dengan lebih daripada sebuah kenderana.

LTA turut berkata perkara ini sedang disiasat kerana ia dilaporkan kenderaan Hyundai terbabit mengalami pecutan tidak dirancang semasa dalam gear undur. Walau bagaimana pun, ia masih terlalu awal untuk membuat sebarang kesimpulan buat masa ini.

Buat masa ini, pengendali syarikat teksi ComfortDelGro dan pengedar Hyundai di Singapura, Komoco, enggan mengulas mengenai kes ini.

Di Seoul, portal berita BusinessKorea pernah melaporkan, sebanyak 417 kes kemalangan antara tahun 2010 dan 2014 disyaki disebabkan oleh masalah yang sama. Di mana hampir 60% daripada kes ini melibatkan model Hyundai dan Kia.

Namun kebanyakan kes sebegini tidak semua yang boleh dibuktikan berpunca daripada masalah mekanikal. Ada yang mengaitkan dengan kecuaian pemandu yang tersilap memijak pedal pendikit dan bukannya pedal brek.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required