Proton bakal dibantu Matrade untuk luaskan eksport

Proton-LHD-Preve-to-Chile-8

Proton yang dilihat memiliki prospek yang baik bagi melonjakkan eksport ke pasaran luar negara, Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade) bersedia menjalinkan kerjasama erat dengan pengeluar kereta nasional utama itu.

Menurut CEO Matrade, Datuk Dzulkifli Mahmud, Matrade akan menyediakan bantuan maklumat pasaran mengenai negara berpotensi bagi tujuan itu, laporan Bernama.

Antara negara yang dilihat memiliki prospek ini ialah Asia Barat, negara Afrika, Amerika Latin, Asia dan lain-lain negara yang mempunyai perjanjian perdagangan bebas dengan Malaysia.

“Proton mahu memperluaskan perniagaannya dan berpeluang memasuki semula pasaran Chile dengan 100 unit model Preve baru-baru ini, selepas 16 tahun terhenti. Justeru, Matrade komited untuk membantu Proton,” ujar Dzulkifli.

Katanya lagi, Proton juga dilihat berpotensi menerokai segmen kereta elektronik atau hibrid.

Beliau turut berkongsi pengalaman misi perdagangan ke Tehran, Iran baru-baru ini dan mendapati model Proton yang dieksport ke sana seperti Gen2 masih mencatat prestasi kukuh, sekali gus membuktikan kebolehpercayaan jenama tersebut.

“Malah Iran juga mengharapkan Proton bersedia membawa masuk lebih banyak unit kenderaannya ke pasaran sana,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required