Kerajaan nyatakan tiada lagi keputusan dibuat untuk menaikkan kadar tol Lebuhraya PLUS

NKVE_KM15

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, kerajaan masih lagi belum membuat keputusan sama ada mahu menaikkan kadar tol untuk Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) atau tidak, lapor The Sun.

“Menurut kenyataan saya sebelum ini, lapan tol lebuhraya akan dinaikkan tahun ini, tetapi masih lagi belum dilaksanakan. Jika ada apa-apa perkara lain, kami akan mengeluarkan kenyataan,” kata beliau kepada wartawan.

Mac lalu telah dilaporkan keputusan kenaikkan kadar tol Lebuhraya PLUS hanya akan dibuat pada Jun ini. Pada Disember tahun lalu pula, kementerian tersebut telah menyatakan tiada lagi perbincangan atau keputusan dibuat berhubung perkara berkenaan pada peringkat kementerian dan tiada juga cadangan untuk menaikkan kadar tol pada lapan lebuhraya itu, tetapi kerajaan turut menyatakan jika kadar tol tidak dinaikkan, kerajaan akan menanggung kerugian sebanyak RM593 juta.

toll booth

Di bawah perjanjian konsesi (CA), PLUS Malaysia dibenarkan untuk menaikkan sehingga lima pertaus kadar tol setiap tiga tahun bermula dari 2016. Kenaikkan tersebut akan berterusan sehingga perjanjian konsesi tamat pada Disember 2038.

PLUS mempunyai sejumlah lapan konsesi iaitu Lebuhraya Utara Selatan, Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE), Lebuhraya Persekutuan laluan 2 (FHR2), Lebuhraya Seremban- Port Dickson, Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (NSECL), Linkedua Malaysia-Singapura (MSSL), Lebuhraya Butterwotrth-Kulim (BKE) dan Jambatan Pulau Pinang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required