Honda Civic 2016 di Malaysia – tiga varian diperincikan

Honda Caryn Civic variant list

Nampaknya pengedar-pengedar Honda sekarang telah mula untuk menjual Honda Civic generasi ke-10 walaupun ia belum lagi dilancarkan. Posting dari laman Facebook Honda Caryn ini secara tidak langsung memperincikan varian dan spesifikasi model terbaharu yang akan menembusi pasaran Malaysia ini.

Berdasarkan “brosur” tersebut, Honda Civic 2016 akan ditawarkan dalam tiga varian iaitu varian NA tunggal dan dua lagi varian dengan pengecas turbo. Varian 1.8L NA akan dikuasakan dengan enjin 1.8 liter i-VTEC SOHC empat silinder berkuasa 141 PS pada takat 6,500 rpm dan tork maksima 174 Nm pada takat 4,200 rpm.

Varian ini akan dilengkapi dengan enam beg udara (dua di hadapan, sisi dan langsir), kamera undur, brek parkir elektronik (dengan fungsi auto brake hold), liang penghawa dingin belakang, tempat duduk hadapan larasan berkuasa lapan-hala, penghidup enjin kawalan jauh, kunci pintu automatik walk away dan sistem infotaimen Honda Display Audio dengan skrin sesentuh tujuh-inci sebagai ciri standard.

Untuk model 1.5L VTEC Turbo varian pertengahan pula, ia ditambah dengan tempat duduk balutan kulit, cermin pandang belakang anti-silau, roda aloi dua ton berdiameter 17-inci, penukar gear dan kemasan-kemasan yang lebih premium.

Akhir sekali varian tertinggi 1.5L VTEC Turbo Premium. Bersesuaian dengan namanya, kesemua ciri yang ada pada varian turbo lebih rendah dilengkapi pada model ini, dengan tambahan penghawa dingin automatik, lampu hadapan LED penuh dengan fungsi larasan sendiri serta lampu kabus LED.

Kedua-dua varian dikuasakan dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo baharu yang berupaya menjana 173 PS pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 220 Nm yang bermula pada 1,700 rpm hingga 5,500 rpm. Tiada lagi kotak gear automatik lima-kelajuan ditawarkan dan kedua-dua jenis enjin Civic kini dipadankan dengan sistem transmisi CVT automatik.

Ciri-ciri yang disenaraikan di sini nampak agak menarik, menampilkan pelbagai ciri yang tidak ditawarkan oleh pesaing sekelas dengannya. Walau bagaimanapun, kita perlu menunggu hari pelancaran model ini untuk mengesahkan kesemua ciri yang akan dipadankan. Sementara itu, anda boleh membaca dahulu ulasan berkenaan Civic generasi ke-10 ini yang telah kami uji di Thailand baru-baru ini.

GALERI: Prebiu Honda Civic generasi ke-10 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required