Honda-May-24-Recall_BM

Honda Malaysia (HM) hari ini mengeluarkan kenyataan panggilan semula terhadap 58,140 lagi kenderaan-kenderaan keluaran mereka berhubung masalah inflator beg udara.

Jumlah kenderaan, jenis kenderaan dan tahun dibuat yang terlibat dalam sesi panggilan semula kali ini adalah seperti seperti jadual diatas.

Unit inflator beg udara bahagian pemandu pada kenderaan-kenderaan yang terlibat dalam panggilan semula ini akan ditukar dengan unit yang baharu. Langkah proaktif ini dilakukan adalah untuk memastikan keselamatan pelanggan.

Kesemua pemilik kenderaan yang terlibat akan diberitahu melalui surat pemberitahuan yang turut mengandungi butiran panggilan semula ini. Pelanggan yang menerima surat tersebut adalah dinasihatkan untuk menghantar kenderaan anda ke pusat servis Honda yang sah untuk diperiksa. Penukaran alat ganti yang terlibat akan dilakukan sejurus selepas alat ganti tersebut diterima. Segala kos alat ganti dan kos buruh juga ditanggung sepenuhnya oleh pihak HM.

Honda Malaysia kesal dengan kesulitan yang dihadapi oleh kesemua pelanggan yang terlibat. Mereka juga turut sekali lagi menyatakan kesemua model yang dijual buat masa sekarang adalah sama sekali tidak terlibat dengan panggilan semula yang dijalankan ini. Mereka juga turut sedang berusaha untuk menggesa semua pemilik kenderaan yang terlibat dengan panggilan semula melibatkan beg udara bahagian pemandu ini agar datang segera ke pusat servis Honda bertauliah untuk diperiksa.

Panggilan semula terhadap unit inflator beg udara Takata ini berlaku di peringkat global. Inflator tersebut dilaporkan pecah dahulu sebelum ia meletupkan beg udara atas beberapa faktor.

Bagi mereka yang mempunyai kenderaan Honda terutamanya yang telah lama tidak berhubung dengan Honda Malaysia, anda digalakkan untuk menyemak kenderaan anda sama ada terlibat atau tidak dengan panggilan semula yang diumumkan di laman web Honda Malaysia atau hubungi talian bebas tol 1-800-88-2020. Anda juga boleh kunjungi mana-mana pusat servis bertauliah Honda untuk menyemak status tersebut.

Screen Shot 2016-05-04 at 9.50.41 PM