Singapura turunkan kadar ERP sempena cuti sekolah

johor causeway jam bernama pix

Pastinya ada ibu bapa yang merancang membawa anak-anak pergi bercuti ke Singapura sempena cuti sekolah pertengahan tahun yang bermula hujung minggu ini. Sehubungan itu, pihak kerajaan Singapura telah membuat keputusan untuk menurunkan kadar Bayaran Jalan Raya Elektronik (ERP) bagi jalan dan lebuh raya terpilih, laporan Bernama

Lembaga Pengangkutan Darat (LTA) Singapura berkata kadar disemak semula itu terpakai dari 28 Mei hingga 26 Jun dan akan kembali kepada kadar pracuti sekolah mulai 27 Jun.

Orang ramai boleh menyemak kadar ERP melalui laman sesawang LTA.

Dalam tempoh tertentu, kadar itu diturunkan antara 50 sen hingga satu dolar dan sesetengahnya akan menyaksikan kadar ERP antara sifar hingga dua dolar.

Cuti sekolah di Malaysia dari 28 Mei hingga 12 Jun adalah lebih pendek daripada di Singapura, yang bermula pada tarikh sama tetapi berakhir pada 26 Jun.

Dalam masa yang sama, LTA juga mengumumkan waktu operasi Permit Masuk Kenderaan (VEP) dipendekkan sepanjang cuti sekolah Jun ini dan akan berakhir pada tengah hari pada hari biasa mulai 28 Mei hingga 26 Jun.

LTA berkata pemandu kereta dan penunggang motosikal dengan nombor pendaftaran asing tidak perlu membayar sebarang bayaran VEP pada sesuatu hari sekiranya mereka masuk ke Singapura selepas tengah hari dan meninggalkan republik ini menjelang 2 pagi hari berikutnya pada hari biasa dalam tempoh itu.

Bayaran VEP terus tidak dikenakan pada Sabtu, Ahad dan cuti umum di Singapura, katanya.

Skim VEP diperkenalkan bagi mengawal selia kemasukan kereta dan motosikal yang didaftarkan di luar negara ke Singapura.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required