Kejara mampu sedarkan pengguna jalan raya – JKJR

AES_Camera

Keputusan Kerajaan untuk memperkenalkan semula sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA) adalah bagi memberi pengajaran kepada pengguna jalan raya agar tidak lalai hingga mengakibatkan bahaya kepada orang lain.

Menurut Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Malaysia Abd Ghafar Yusof, tindakan menyaman pengguna semata-mata di atas kesalahan yang dilakukan tidak cukup untuk memberikan pengajaran kerana mereka disifatkan masih boleh melangsaikan saman berkenaan, laporan Bernama.

“Kita menyedari pemandu yang disaman atas pelbagai kesalahan mampu membayar saman terbabit, tetapi mereka tidak pernah belajar daripadanya dan sering mengulangi perbuatan tersebut. Oleh itu, kami berharap apabila sistem ini diperkenalkan semula, ia memberi lebih banyak kesedaran kepada pengguna jalan raya,” katanya.

Abd Ghafar berkata beberapa penambahbaikan dibuat terhadap sistem itu bagi memberi impak berkesan kepada usaha mendidik pengguna jalan raya.

Penambahbaikan itu termasuk menggabungkan sistem itu dengan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), yang mana penggabungan itu kemudian membolehkan Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AWAS) dilaksanakan semula, seperti mana yang dicadangkan Kementerian Pengangkutan.

“Pindaan Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang membolehkan pelaksanaan AWAS akan dibentang di Parlimen dan jika tiada halangan ia akan dilaksanakan pada tahun ini,” katanya.

Abd Ghafar berkata penambahbaikan lain berhubung sistem itu ialah tidak akan mengurangkan mata demerit pemandu yang telah menjelaskan bayaran saman, seperti sebelum ini.

Sebaliknya, kata beliau, mata demerit akan dikumpul sehingga lesen memandu seseorang boleh digantung.

“Selain itu, kesalahan menggunakan telefon bimbit ketika memandu juga adalah antara kesalahan utama baharu yang akan dimasukkan ke dalam sistem KEJARA memandangkan ia kerap dilakukan pengguna jalan raya,” katanya.

Sistem KEJARA pernah dilaksanakan kerajaan sebelum ini namun dihentikan sementara disebabkan pelbagai reaksi daripada masyarakat dan pemimpin.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required