Toyota bakal bina kilang baharu di Klang – perlaburan RM2 bilion, kapasiti 50k, beroperasi awal 2019

toyota-malaysia-new-plant

Toyota Motor Corporation telah mengesahkan bakal membina kilang baharu di Malaysia. Kilang baharu tersebut akan dibangunkan di Bukit Raja Industrial estate, Klang, dan bakal berupaya mengeluarkan kapasiti sehingga 50,000 unit setahun di mana ia mampu meningkatkan lagi permintaan pasaran. Digabungkan dengan kilang sedia ada, produksi kilang Toyota di Malaysia bakal meningkat dari 90,000 ke 100,000 unit setahun.

UMW Toyota Motor (UMWT) bakal melabur sebanyak RM2 bilion untuk projek ini, termasuk untuk kos tapak, pembinaan, peralatan dan sokongan kejuruteraab dari Thailand dan Jepun. Ia merupakan perlaburan terbesar yang pernah dilakukan dalam sejarah UMWT.

Berkeluasan 670,000 meter persegi, kilang ini adalah sebahagian daripada perancangan Toyota untuk menyusun semula sistem produksi di Malaysia. Kilang sedia ada Assembly Services Sdn Bhd (ASSB) akan difokuskan untuk produksi kenderaan komersial, sementara kilang baharu ini bakal memainkan peranan dalam pengeluaran kenderaan penumpang termasuk Kenderaan Cekap Tenaga (EEV).

Pembinaan kilang baharu, yang hanya 10 km jaraknya dari kilang sedia ada ASSB dan berdekatan dengan Perlabuhan Klang ini bakal bermula pada suku kedua tahun ini. Toyota menjangkakan produksi akan bermula pada awal 2019, dan ketika itu ASSB akan menghentikan pengeluaran kenderaan penumpang.

toyota-malaysia-plant-ssf

Toyota berkata kilang baharu yang “Ringkas, Mudah dan Fleksibel” ini akan menjadi antara yang termaju di dunia, merupakan langkah seterusnya sebagai usaha untuk mewujudkan kilang yang kompetitif dengan menggunakan teknologi pengeluaran inivatif seperti yang diperkenalkan di kilang-kilang baharu Toyota di Mexico dan China.

“Kilang ini adalah salah satu usaha kami untuk mencipta pembaharuan, kilang yang lebih kompetitif, selepas keputusan yang dibuat untuk membuka kilang baharu di Mexico dan China, serta bakal membuka dua lagi kilang enjin pada tahun ini di Indonesia dan Brasil,” ujar Tatsuro Takami, pengarah urusan Toyota Motor Corp.

“Ia adalah sebahagian daripada usaha memperkenalkan teknologi produksi yang lebih canggih, malah kami dengan penuh dedikasi akan membangunkan kereta yang lebih baik. Malahan akan memberikan kenderaan berkualiti tinggi buat pelanggan di Malaysia menerusi UMWT,” tambahnya lagi.

Dalam sidang media yang berlangsung pagi tadi, UMWT turut mendedahkan Vios kini memiliki kadar tempatan sebanyak 50% dan syarikat akan menambahkan lagi angka itu menerusi kilang baharu ini. Malahan produk bagi kilang baharu ini adalah untuk penggunaan domestik dan ia dilihat sebagai pertumbuhan dalam pasaran automotif Malaysia dalam jangka masa yang panjang.

Selain itu, Toyota Boshoku UMW, menerusi kerjasama antara UMWT dan Toyota Boshoku Corporation Japan yang membekalkan tempat duduk dan komponen dalaman, akan memindahkan aktivitinya ke kilang baharu ini juga.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required