Ford Fusion Plug-in Hybrid 2017 – 982 km dengan satu tangki penuh petrol, sekali cas penuh bateri

2017 Ford Fusion

Ford kini menawarkan Ford Fusion 2017 dengan pilihan varian Energi plug-in hybrid, yang dikatakan mampu “pergi lebih jauh berbanding yang lain.” Dengan satu isian penuh tangki petrol dan sekali cas bateri penuh, sedan ini mampu untuk bergerak sejauh 982 km (610 batu).

Perubahan yang dilakukan pada unit perisian janakuasa hibrid dan sistem regenerative braking membolehkan Fusion plug-in hybrid baharu ini bergerak lebih jauh dari model 2016 sebelum ini yang mencatatkan perjalanan sejauh 885 km (550 batu) dengan kondisi yang sama. Jarak perjalanan menggunakan tenaga elektrik sepenuhnya boleh dipandu sehingga sekitar 34 km (21 batu). Apabila cas bateri berkurangan, enjin petrol akan dihidupkan dan kereta ini akan berfungsi sama seperti kereta hibrid biasa.

Ford berkata, jarak 610 batu Fusion Energi adalah tiga kali lebih jauh berbanding Tesla Model 3, yang didakwa menawarkan jarak keseluruhan sejauh 346 km (215 batu). Tambah syarikat itu lagi, “Model 3 tidak menggunakan petrol, jadi ia perlu dicas semula sebaik sahaja cas bateri habis.”

ford-fusion-energi-phev_BM

“Kereta hibrid plug-in merupakan kereta elektrik sepenuhnya sehingga ia kehabisan bateri, selepas itu ia akan berfungsi seperti kereta hybrid konvensional. Dengan cas bateri penuh dan setangki penuh petrol, Fusion Energi mampu bergerak dari San Diego, melalui Los Angeles dan seterusnya ke San Francisco, dan masih ada lagi baki jarak 110 batu (177 km),” kata Wade Jackson, Pengurus Jualan untuk Ford Fusion.

Ford Fusion Energi merupakan salah satu daripada enam kenderaan elektrik keluaran Ford, yang selain itu turut termasuk Fusion Hybrid, C-Max Hybrid dan Energi, Focus Electric serta Lincoln MKZ Hybrid. Ford berkata, mereka akan menambah 13 lagi kenderaan elektrik dalam barisan model mereka menjelang 2020 dengan pelaburan sejumlah US$4.5 bilion, dan lebih 40% dari barisan model mereka akan dijana dengan elektrik menjelang 2020.

GALERI: Ford Fusion Hybrid di KLIMS 2013

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required