Beg udara Takata – terkini lapan pengeluar kereta panggil balik lebih 12 juta kenderaan di USA

airbag

Menurut laporan Reuters, sebanyak lapan pengeluar kenderaan di Amerika Syarikat (USA) akan memanggil 12 juta lagi kenderaan disebabkan masalah pengepam beg udara buatan Takata. Kempen panggilan balik baharu ini melibatkan pengepam beg udara bahagian sisi penumpang, setelah sebelum ini beberapa siri kempen yang sama bagi pengepam bahagian hadapan.

Sebelum ini Takata telah mengakui sebanyak 14 juta pengepam beg udara yang terlibat dalam masa pertama bagi panggilan balik yang terkini dan 12 juta kenderaan telah terlibat. Di USA sendiri, Honda telah memanggil balik 4.5 juta unit kenderaannya, Fiat Chrysler dengan 4.3 juta, Toyota dengan 1.65 juta dan Subaru pula dengan 400,000. Malah Saab 9-2X dan Pontiac Vibe bagi buatan Toyota dan Subaru untuk General Motors turut terlibat.

Pengeluar kenderaan lain yang terlibat termasuklah Mazda dengan 730,000 unit, Nissan dengan 400,000 unit dan Mitsubishi dengan 38,000 unit. Waima pengeluar kenderaan kelas tertinggi termasuk Ferrari juga terlibat dengan 2,800 unit di USA.

SRS-Airbag

Setakat ini, Takata dan pengeluar kenderaan lain belum mengemukakan laporan mengenai model yang terlibat dalam panggilan balik yang terkini ini. Di mana pengepam beg udara yang bermasalah ini diketahui boleh meletup dan mengeluarkan besi tajam sekali gus membahayakan pemandu dan penumpang. Sekurang-kurangnya 13 kematian (termasuk di Malaysia) telah dicatatkan dan lebih 100 kecederaan di seluruh dunia dilaporkan terjadi akibat masalah beg udara ini.

Malah beberapa pengeluar kenderaan di Malaysia turut pernah melakukan kempen panggilan balik ini. Jadi sekiranya ada mana-mana pengeluar kenderaan yang mengumumkan kempen sebegini, jika kenderaan milik anda terlibat, haruslah segera menghantar kenderaan anda ke pusat servis bertauliah untuk digantikan dengan komponen baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required