Volvo-V90-x-Zlatan-Ibrahimovic-4-1-e1464583610836_BM

Volvo Cars mendedahkan kempen baharu V90 untuk Eropah akan dilancarkan sebelum bermulanya kejohanan Euro 2016, yang dijadualkan akan disiarkan di media-media sosial bermula malam ini. Kempen tersebut menampilkan ikon bola sepak Sweden sendiri iaitu Zlatan Ibrahimovic.

Bekas penyerang Paris Saint-Germain tersebut akan membintangi klip video yang menyorot kebangkitan beliau bermula dari peringkat bawah di kawasan kejiranan paling mencabar di Malmo, Sweden hingga ke persada sukan antarabangsa. Nama Zlatan juga telah dicatatkan di dalam kamus bahasa Sweden yang bermaksud “untuk mendominasi”, sebagai salah satu langkah untuk menghormati dan memperingati jasa beliau.

Ini bukanlah kerjasama pertama antara Volvo Cars dan Zlatan. Pada tahun 2014, penjaring gol terbanyak untuk Sweden tersebut turut membintangi video kempen untuk mempromosikan Volvo XC70. Klip video tersebut menyaksikan Zlatan terjun ke tasik ais dan berburu di kawasan pendalaman di Sweden, yang membayangkan Volvo sememangnya dibina untuk mengharungi situasi mencabar sedemikian di tempat asalnya.

“Saya gembira bekerja dengan Volvo Cars sekali lagi. Saya nampak banyak kereta baharu, saya sudahpun memandu dan menguji kesemuanya. Dan saya rasa semuanya hebat. Sama seperti saya, Volvo telah mengharungi jalan mereka sendiri dan berani untuk berfikir dengan cara yang berlainan. Kempen sebelum ini yang kami lakukan adalah bagus, tetapi kali ini adalah ‘Dibuat oleh Zlatan‘,” kata Ibrahimovic.

“Kempen ini merupakan sambutan untuk minda yang bebas, dari kuasa yang menghalang kebolehan untuk berfikir dengan cara yang berlainan. Banyak persamaan antara perjalanan Zlatan dan Volvo. Kami tidak akan mencapai apa yang kami ada sekarang jika kami berfikir sama dengan orang lain,” kata Anders Gustafsson, naib presiden senior (Eropah, Timur Tengah dan Afrika) di Volvo Car Group.

Untuk kempen kali ini Zlatan akan mempromosikan Volvo V90, versi wagon Volvo S90. Model tersebut dibina berasaskan platform Scalable Product Architecture (SPA) Volvo yang turut digunakan untuk membina Volvo XC90. V90 menampilkan unit janakuasa T8 Twin Engine petrol plug-in hybrid dan turut dilengkapi dengan ciri pemanduan semi-automatik.

Kempen V90 baharu ini akan disiarkan pada 8.15 malam waktu Eropah tengah (CET), bersamaan 3.15 pagi Selasa (31 Mei 2016) di Malaysia. Selain Zlatan, kempen terbaharu tersebut turut akan menampilkan Hans Zimmer, komposer yang dikenali serata dunia kerana menghasilkan runut-runut bunyi yang memenangi Anugerah Academy untuk filem-filem seperti Gladiators, Pirates of Carribean, Inception dan Rush.

GALERI: Volvo V90