Mazzanti Evantra Millecavalli muncul dengan ledakan kuasa 1,000 hp dan 1,200 Nm! – hanya 25 unit sahaja

Screen Shot 2016-05-31 at 11.50.26 AM

Mazzanti telah mendedahkan supercar baharu yang diberi nama Evantra Millecavalli menerusi teaser yang disiarkan di Youtube. Mengujakan apabila supercar ini dikatakan mampu meledakkan kuasa sehingga 1,000 hp!

Biar pun namanya belum segah Ferrari, Lamborghini dan Pagani, namun pastinya ledakan kuasa yang didakwa itu mampu meletakkan nama Mazzanti sebaris dengan jenama supercar yang popular di mata dunia, laporan Motorauthority.

Sebelum ini Mazzanti banyak mengeluarkan kenderaan grand tourer dengan menampilkan gaya retro, namun model ketiga yang dihasilkan ini terus menjuruskan ke arah supercar, satu prestasi yang cukup membanggakan bagi jenama ini.

Evantra sebenarnya mula diperkenalkan di seluruh global sejak tahun 2013. Namun langkah drastik Mazzanti dalam menghasilkan versi yang lebih ekstrem ini agak mengejutkan. Dengan nama Millecavalli, iaitu perkataan dipetik dari bahasa Itali bermaksud “ribuan kuda” ini pastinya sungguh signifikan dengan ledakan kuasanya. Menjadikan Evantra Millecavalli sebagai supercar yang boleh dilenjan di jalan raya yang paling berkuasa dari Itali sekali gus mengalahkan LaFerrari dengan kuasa 950 hp.

Screen Shot 2016-05-31 at 11.50.40 AM

Kuasa yang dihasilkan adalah dari enjin 7.2 liter pengecas turbo-berkembar V8 yang direka sendiri oleh Mazzanti. Dengan ledakan kuasa 1,000 hp, penjana kuasa ini juga mampu memuncakkan tork sehingga 1,200 Nm dan menurut Mazzanti Evantra Millecavalli ini mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 2.7 saat dan kelajuan maksimum yang mampu dicatatkan ialah 402 km/j.

Berbanding dengan Evantra standard yang hanya mampu menghamburkan kuasa sehingga 751 hp dengan enjin 7.0 V8 naturally-aspirated. Malah Evantra Millecavalli ini juga dilengkapi dengan brek seramik-karbon dari Brembo, roda yang lebih ringan dari OZ Racing dan tayar Pirelli Trofeo R.

Malah ia juga dilengkapi dengan pelbagai teknologi dan inovatif di mana udara yang diekstrakkan dari petak enjin disalurkan ke “wing” belakang untuk meledakkan lagi “downforce”, agak menyamai seretan angin yang dihasilkan oleh peresap bagi jentera Formula One.

Evantra Millecavalli ini hanya akan diproduksi sebanyak 25 unit sahaja. Ia akan diperkenalkan secara rasmi pada 8 Jun ini di Turin Auto Show 2016.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required