Toyota Estima facelift didedah secara rasmi di Jepun

esth1606_13_01-e1465190913801_BM

Setelah imejnya bocor dan tersebar diinternet, Toyota Estima facelift 2016 kini secara rasminya telah didedahkan di Jepun. Secara visualnya, Estima kini menerima rekaan yang lebih agresif bagi membolehkan model yang telah lebih sepuluh tahun dalam pasaran ini menampilkan rupa yang lebih segar.

MPV ini menerima bampar hadapan baharu, yang menempatkan gril atas bersambung dengan gril bawah dengan bar hitam serta bentuk keseluruhan seksyen tersebut berbentuk trapezoid, seakan motif rekaan pada Vios terkini. Lampu nyalaan siang LED direka secara menegak pada setiap sisi bampar dan disambungkan pada sepasang lampu hadapan LED yang direka lebih nipis, dihubungkan dengan jalur kemasan krom yang menempatkan logo Estima pada bahagian tengah. Pilihan warna dua ton juga ditawarkan kepada pembeli.

Profil sisi menyaksikan badan MPV ini dilengkapi dengan skirt sisi baharu bersama roda aloi baharu. Bahagian belakang Estima ini pula kelihatan hampir sama dengan model sebelumnya kerana kurangnya pembaharuan dilakukakan pada bahagian tersebut. Jika diteliti, dapat dilihat bampar belakang kini menerima sedikit sentuhan semula. Lampu belakang LED baharu dan sirip “aero stabiliser” juga turut ditampilkan.

esth1606_19-e1465190614684_BM

Pada bahagian kabin pula, papan pemuka masih mengekalkan bentangan yang sama, tetapi telah dirombak, menampilkan bahagian tengah yang telah dipisahkan. Ciri-ciri baharu yang dilengkapi termasuk stereng pelbagai fungsi tiga-jejari, kawalan sesentuh untuk sistem penghawa dingin, liang penghawa dingin yang telah direka semula, balutan upholstery dan kemasan yang lebih premium serta paparan pelbagai info TFT berwarna 2.6-inci. Pelbagai konfigurasi tempat duduk juga ditawarkan untuk pilihan pembeli dengan kapasiti sehingga lapan orang, dan sistem sokongan untuk penumpang kurang upaya.

Untuk pasaran Jepun, Estima ditawarkan dalam versi petrol dan hibrid. Enjin petrol 3.5 liter V6 pada model sedia ada tidak lagi digunakan dan digantikan dengan enjin 2.4 liter 2AZ-FE empat silinder (170 PS/224 Nm) digandingkan dengan kotak gear Super CVT-I automatik memacu roda hadapan.

Untuk versi hibrid pula, ia menggunakan enjin 2.4 liter 2AZ-FXE (150 PS/190 Nm) digabungkan dengan dua motor elektrik, menjadikan Estima Hybrid sebuah MPV pacuan semua roda. Menurut Toyota, penggunaan bahan api Estima versi petrol mencatatkan bacaan 11.4 km untuk setiap liter petrol dibawah kitaran ujian JC08. Versi hibrid pula mencatatkan bacaan lebih baik iaitu 18 km untuk setiap kilometer.

esth1606_15_BM

Ciri keselamatan juga turut menerima peningkatan, dengan pakej Toyota Safety Sense C yang dilengkapkan pada semua varian sebagai standard. Kombinasi dari radar leser dan kamera membantu untuk mewujudkan sistem seperti sistem pra-pelanggaran, Amaran Keluar Laluan dan lampu beam tinggi automatik. Toyota turut memadankan penyerap hentak berprestasi tinggi pada bahagian hadapan bagi menyerap gegaran semasa memandu, dan turut memberikan pengendalian yang lebih bagus.

Toyota Estima facelift dijual pada harga bermula 3,473,000 yen (RM133,069) untuk varian asas dan mencapai sehingga 4,987,000 yen (RM191,079) untuk model varian tertinggi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required