Hyundai bakal bangunkan dua model N selepas i30 N

Hyundai-i30-N-Test-Mule

Hyundai i30 N

Jabatan Kenderaan Prestasi Hyundai memberitahu Car and Driver, mereka akan mengeluarkan sekurang-kurangnya lagi dua model N tidak lama lagi. Model pertama dijangka diperkenalkan selepas enam bulan model i30 N dilancarkan akhir 2017. Menurut ketua jabatan Hyundai N Albert Biermann, dua model N ini disasarkan untuk pasaran Amerika Syarikat dan China.

Buat setakat ini, tiada perincian lanjut yang didedahkan, namun kemungkinan enjin yang sama pada i30 N iaitu 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder sebaris akan digunakan. Dengan kuasa 250 hp yang dihasilkan, mampu menjadikan model-model baharu N ini meledak di pasaran.

Biermann turut memberitahu, setakat ini tiada perancangan untuk mengeluarkan model SUV bagi barisan famili N.

“Kami sudah pun memiliki model SUV namun prestasinya sederhana sahaja. Dan kami memerlukan jentera dengan pemanduan yang lebih menyeronokkan, jadi yang bersesuaian cuma hatch, sedan mahu pun coupe,” ujarnya.

hyundai-rm16-n-concept

Model konsep Hyundai RM16 N

Tidak lama lagi, Hyundai bakal memperkenalkan model konsep RM16 N di Busan Motor Show, iaitu jentera hatch yang dipadankan dengan enjin 2.0 liter bersama electric supercharger yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 300 hp, dengan pacuan roda-belakang dan transmisi manual enam-kelajuan.

Biermann juga berkata, jabatannya tidak boleh membangunkan jentera kecil dengan prestasi yang ekstrem seperti Ford Focus RS.

“Kami melihat masa yang depan yang lebih cerah jika kami membangunkan jentera prestasi tinggi bagi segmen-C. Dan semestinya, kami memerlukan AWD,” sambungnya lagi.

Awal tahun ini, timbalan pengerusi Hyundai Woong-Chul Yang memberitahu pihak media, tiga model N dalam pembikinan, termasuk “Genesis bersaiz kecil dengan pacuan semua-roda”.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required