SPYSHOT: Honda Civic 1.0 litre VTEC Turbo di China

2016-Honda-Civic-180Turbo-China-1

Honda Civic generasi ke-10 juga telah pun diperkenalkan di China, namun ia menawarkan empat varian 220Turbo yang kesemuanya dijanakan oleh enjin 1.5 liter VTEC. Malah dikhabarkan, enjin berkapasiti kecil juga akan ditawarkan di sana, menurut spyshot dari PC Auto.

Dipanggil Civic 180Turbo, ia dikuasakan oleh enjin 1.0 liter pengecas turbo tiga-silinder VTEC. Penjana kuasa ini dikatakan belum dipakai oleh mana-mana model Civic di dunia ini, tetapi peringkat awalnya disahkan untuk Civic pasaran Eropah, yang akan dilancarkan pada tahun 2017.

Civic 180Turbo ini secara efektifnya akan menjadi model asas baharu bagi barisan Civic untuk pasaran China, yang diposisikan di bawah 220Turbo. Kedua-dua varian ini akan diproduksikan sebagai sebahagian daripada usaha sama domestik antara Honda dan Dongfeng Motors.

Mengenai kuasanya, turbo tiga-silinder ini mampu menghasilkan 129 PS dan 200 Nm bagi model prototaip (pada Civic hatch di Europah), iaitu kurang 12 PS tetapi lebih 26 Nm berbanding enjin R18Z1 1. liter naturally-aspirated. Berbanding enjin 1.5 liter VTEC Turbo, penjana kuasa yang lebih kecil ini kurang 44 PS dan 20 Nm daripadanya.

Sebagai model asas baharu, Civic 180Turbo akan ‘hilang’ beberapa elemen. Bagi luaran, lampu utama LED digantikan dengan unit halogen, dan rim aloi dua-tona pula digantikan dengan lebih kecil bersama satu warna sahaja.

Kabinnya turut didedahkan dengan roda stereng pelbagai-fungsi yang tiada butang kawalan pada bahagian kanan. Selain itu, unit hiburan skrin sentuh juga tiada dan tempat duduk hanya balutan fabrik. Kelihatan juga penukar gear manual, jika dibandingkan untuk CVT bagi Civic 220Turbo.

Di China, Civic 220Turbo didatangkan dengan empat varian, dan harganya dari 129,900 yuan hingga 169,900 yuan (RM81,100 hingga RM106,073). Manakala Civic 180Turbo akan datang pastinya dengan harga yang lebih murah. Setakat ini, tidak diketahui berapa varian bagi model 1.0L bakal ditawarkan.

GALERI: Honda Civic 220Turbo (pasaran China)

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required