Volvo S90, V90 versi Polestar bakal berkuasa 600 hp

Location Front Quarter Volvo S90 Mussel Blue

Volvo S90 dan V90 versi talaan Polestar dikhabarkan akan berkuasa 600 hp, lapor Motor Trend. Polestar bakal menggunakan unit janakuasa asal T8 Twin Engine Plug-in Hybrid pada kedua-dua model tersebut untuk mengekstrak kuasa sejumlah 600 hp berkenaan.

Menurut Timbalan Presiden Senior dalam Penyelidikan dan Pembangunan Volvo Dr Peter Mertens, enjin 2.0 liter Drive-E empat silinder berkenaan mampu menghasilkan kuasa sejumlah 450 hp menggunakan sebuah supercharger dan dua buah pengecas turbo elektrik.

T6 AWD with Polestar Performance Optimisation

Kuasa yang dinyatakan tersebut agak besar jika dibandingkan pada versi Twin Engine (dan model T6 tanpa kelengkapan hibrid), yang menghasilkan 320 hp menggunakan sebuah supercharger dan sebuah pengecas turbo. Volvo juga dilapor akan menggantikan motor elektrik Twin Engine bahagian belakang yang menjana 87 hp kepada unit yang lebih berkuasa.

Secara keseluruhan, angka 600 hp yang 200 hp lebih tinggi dari kuasa yang dihasilkan unit T8 Twin Engine (407 hp/400 Nm) membolehkan S90 dan V90 Polestar bersaing dengan sedan dan wagon paling berkuasa dalam kelasnya, termasuk BMW M5 F90 yang akan datang dan Mercedes-AMG E63 W213.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Alson P on Jun 08, 2016 at 1:32 am

    Cool..! 2.0L + Twin turbo + supercharger + motor electric = 600hp..
    Sebelum ini ada sebuah automotive membangunkan enjin 1.6L berkuasa 400hp..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required