Novitec-Rosso-Ferrari-488-GTB-18-e1465352181843

Penala dari Jerman – Novitec Rosso telah mendedahkan pakej talaan mereka untuk Ferrari 488 GTB yang bukan sahaja termasuk dari aspek kuasa, ia turut melibatkan kit-kit aerodinamik untuk supercar buatan Itali berkenaan.

Menurut Novitec, “kereta sport terbaik sekalipun tidak akan pernah cukup dengan kuasanya.” Oleh itu, Novitec tampil dengan kit berprestasi tinggi untuk mengerah lebih kuasa dari enjin 3.9 liter V8 turbo berkembar Ferrari.

Novitec menggantikan sistem ekzos asal dengan sistem ekzos berprestasi tinggi untuk mengoptimakan kuasa yang dihasilkan. Ekzos tersebut dikeluarkan dalam beberapa versi, termasuk yang diperbuat dari aloi super iaitu Inconel. Sistem ekzos ini turut menampilkan sistem pengurusan bunyi elektronik dan unit pemangkin sport beraliran tinggi 100-sel yang ditawarkan sebagai pilihan opsyenal.

Setelah itu, unit komputer sistem penngurusan enjin asal digantikan dengan modul kawalan N-Tronic dengan talaan mapping pemancit bahan api dan sistem nyalaan baharu serta pengurusan tekanan boostturbo yang lebih baik untuk mengekstrak lebih kuasa dari enjin tersebut.

Hasilnya, 488 GTB talaan Novitec Rosso kini berkuasa 772 hp dengan tork maksima 892 Nm, 112 hp dann 132 Nm lebih berkuasa dari model standard. Kini, supercar tersebut mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa hanya 2.8 saat (0.2 saat lebih pantas) dan kelajuan maksima dicatatkan pada 342 km/j (12 km/j lebih laju)

Novitec-Rosso-Ferrari-488-GTB-19-e1465354524533_BM

Untuk memastikan badan kereta ini mampu mengendalikan kuasa tambahan yang diterima, Novitec turut memperkenalkan kit aerodinamik yang kesemuanya diperbuat dari bahan gentian karbon. Kit tersebut terdiri dari spoiler lip hadapan, skirt sisi, dan sayap belakang yang lebih besar. Beberapa perubahan estetika yang disaksikan termasuk lampu brek ketiga yang dilapis filem gelap serta pelbagai kemasan gentian karbon disekeliling badan.

488 GTB talaan Novitec menerima roda aloi NF4 berdiameter 21-inci baharu yang dibaluti tayar Pirelli P Zero bersaiz 255/30R21 pada bahagian hadapan dan 325/25R21 pada bahagian belakang. Novitec turut menawarkan roda aloi three-piece NF7 dengan tayar belakang bersaiz 335/25 yang lebih lebar sebagai pilihan opsyen.

Novitec juga memadankan Ferrari ini dengan sistem suspensi hidraulik yang boleh mengangkat badan kereta tersebut sehingga 40 mm dengan satu sentuhan pada butang untuk mengelakkan mana-mana bahagian badan tercalar ketika melalui permukaan jalan yang tinggi atau tidak rata. Apabila sistem hidraulik tersebut tidak berfungsi untuk mengangkat kereta, sistem suspensi 488 GTB Novitec ini merendahkan ketinggian asalnya kepada hanya sekitar 35 mm, memberikan lebih kestabilan ketika dipandu dalam kelajuan tinggi