Korea Selatan bakal larang kenderaan lama berenjin diesel masuk Seoul untuk kurangkan pencemaran

2016-hyundai-elantra-sport-korea-spyshots-1

Kerajaan Korea Selatan inginkan kenderaan yang lebih bersih dan tidak mengundang pencemaran di negara berkenaan. Malahan negara itu juga sedang meningkatkan penggunaan kenderaan elektrik (EV) di jalan raya mereka dan mensasarkan penambahan 30% atas jualannya menjelang akhir dekad ini.

Menurut agensi berita Yonhap, Korea Selatan juga mahu mengurangkan penggunaan kenderaan dengan enjin diesel. Malah tidak lama lagi, negara berkenaan bakal mengenakan larangan terhadap kenderaan lama berenjin diesel daripada memasuki kota metropolitan Seoul dan akan menghentikan pemberian subsidi terhadap bahan api tersebut. Dalam masa yang sama, pengangkutan awam termasuk bas pula akan diwajibkan menggunakan bahan api gas pemampatan asli (CNG) bagi mengurangkan pencemaran udara di kota berkenaan.

Dalam perkembangan lain, Korea Selatan juga dijangka akan mendenda Nissan sebanyak $280,000 atas kesalahan menggunakan “peranti palsu” dalam ujian emisi bagi kenderaan crossover Qashqai, yang dibuat di UK dan dipasarkan di Korea Selatan. Namun setakat ini, Nissan masih enggan mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung perkara tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required