Ford-Fiesta-003-e1465349624228

Sudah pun berusia lapan tahun sejak kelahiran model sulungnya, Ford Fiesta kini dijangka akan memperkenalkan model terbaharunya tidak lama lagi. Foto spyshot dari Eropah ini seakan mengesahkan kehadirannya.

Bagi model baharu ini, Ford mensasarkan paras rupa yang lebih matang dan sofistikated berbanding model sedia ada, namun masih membawakan signatur jenama ini. Padanan lampu utama besar, lampu belakang melintang yang menggantikan unit menegak dan garisan tingkap yang lebih nipis antara elemen yang ditampilkan.

Fiesta baharu ini juga kelihatan sedikit besar berbanding model sedia ada, sekali gus memberikan ruang dalaman yang lebih luas. Bagi model prototaip ini, ia dipadankan dengan rim aloi 17-inci dari Fiesta ST, yang kelihatan lebih agresif berbanding model sedia ada.

Ford-Fiesta-007-e1465351544120

Tidak banyak perincian yang boleh diteka, namun pastinya Fiesta 2017 ini akan dipertingkatkan soal kekemasan, elemen, kualiti dan mungkin juga melibatkan perubahan harga.

Bukan sahaja material yang lebih berkualiti, kemungkinan besar ia juga bakal dilengkapi dengan skrin sentuh lapan-inci bagi sistem hiburan SYNC 3 yang terkini yang telah pun diperkenalkan bagi model semasa di Amerika Syarikat.

Rekaan dalamannya juga mengalami evolusi tersendiri bagi menandakan perkembangan yang pesat terhadap model ini. Malahan ia juga akan dilengkapi dengan beberapa elemen terkini senada dengan impian Ford untuk menjadikan barisan model baharunya yang memiliki teknologi terbaik.

Ford-Fiesta-010-e1465351467404

Elemen lain yang dijangka turut ditampilkan termasuklah sistem bantuan pemanduan seperti pengesan pejalan kaki, amaran penukaran lorong, paparan titik buta dan pengesan tanda trafik.

Di bawah hudnya, dijangka enjin 1.0 liter EcoBoost turbo tiga-silinder dengan 1.5 liter TDCI empat-silinder turbodiesel, bakal dijadikan pilihan. Manakala enjin 1.25 liter, 1.5 liter dan 1.6 liter yang ketiga-tiganya naturally-aspirated akan disingkirkan secara berperingkat-peringkat.