Ferrari memanggil semula 359 unit kereta keluarannya di Australia, berhubung masalah beg udara Takata

Ferrari 458 Spider

Sejumlah 359 unit Ferrari yang dibuat antara 2009 hingga 2011 telah dipanggil semula di Australia kerana berkemungkinan mempunyai masalah dengan beg udara Takata yang telah dipasang pada kereta-kereta berkenaan, lapor CarAdvice.

Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) mengesahkan di laman web mereka dengan menyiarkan notis rasmi panggilan semula tersebut. Berdasarkan notis itu, Ferrari Australiasia menyenaraikan 458 Italia, 458 Spider, California dan FF sebagai model yang terlibat.

“Berkemungkinan komponen yang diambil dari luar pada beg udara sebelah penumpang tidak mematuhi piawaian. Jika kereta tersebut terlibat dalam kemalangan yang akan menyebabkan beg udara meletup, ketidakpatuhan tersebut mungkin akan menyebabkan kegagalan pada unit inflator dan letupan beg udara yang tidak betul pada sebelah penumpang, meningkatkan risiko berlakunya kecederaan,” menurut notis berkenaan.

Sebelum ini Ferrari memanggil semula sekitar 2,600 model diseluruh dunia pada Julai 2015, di mana 11 daripadanya direka untuk pasaran Malaysia. paultan.org akan cuba untuk mendapatkan informasi dari pihak-pihak yang berkenaan untuk mengesahkan adakah model Ferrari di Malaysia turut terlibat dengan panggilan semula terbaharu ini.

Sebagai peringatan, terdapat pelbagai jenama dalam pasaran Malaysia yang terlibat dengan panggilan semula berikutan masalah beg udara Takata ini. Jika kenderaan anda terlibat, segeralah ke pusat servis bertauliah berhampiran untuk memperbaiki masalah tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required