GALERI: Mercedes-Benz 540 K Special Roadster milik Sultan Johor dan model-model klasik lain dipamerkan

540-K-Special-Roadster-1939-2_BM

Sempena pelancaran Mercedes-Benz E Class W213 minggu lalu, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) turut mempamerkan model-model ikonik terdahulu Mercedes-Benz termasuk salah sebuah dari dua varian 540 K Special Roadster dari Koleksi Automobil Diraja Johor.

Mercedes-Benz 540K tersebut dibeli oleh Almarhum Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar yang memerintah Johor dari 1895 hingga 1959. Kaiser of Prussia yang rapat dengan Sultan Ibrahim ketika itu mempelawa baginda untuk membeli dua unit terakhir 540K yang dibina hanya 25 unit oleh Mercedes-Benz, dimana unit yang dipamerkan ini dipercayai hanya satu-satunya unit pemanduan sebelah kanan di dunia.

Roadster ini juga telah dipandu oleh Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim (yang ketika itu sebagai Tunku Mahkota Johor) pada Johor Grand Prix 1940, menjuarai perlumbaan tersebut menewaskan 15 peserta lain dari seluruh Malaya.

Turut dipamerkan pada acara tersebut termasuk 190 SL 1955, roadster dua pintu yang ketika zamannya menjadi alternatif lebih mampu milik berbanding ‘abangnya’ 300 SL Gullwing. Kereta-kereta open-top klasik Mercedes-benz juga dipamerkan yang terdiri dari model dua-pintu 220 S Ponton Cabriolet 1956 dan model empat pintu, empat tempat duduk 320 Cabriolet D 1937.

Model lain yang turut dipamerkan ialah 280 E 3.5 Coupe Edisi Terhad 1972 (dibina dengan tangan berdasarkan kerangka model W111 unibody) dan model dua tempat duduk 280 SL W113 Pagoda 1963.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required