BMW panggil semula lebih 210k unit SUV keluarannya di Amerika berhubung masalah ISOFIX dan aci pacu

2014_F25_BMW_X3_M_Sport_LCI

Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuhraya Nasional Amerika Syarikat (NHTSA) telah mengumumkan BMW akan akan memanggil semula sejumlah 210,161 unit SUV X3, X4, X5 dan X6 yang telah dijual di Amerika Syarikat atas dua masalah berasingan iaitu masalah pada cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX dan masalah pada aci pacu (driveshaft).

Kempen panggilan pertama melibatkan sejumlah 188,668 unit BMW X3 sDrive28i, xDrive28i dan xDrive35i tahun 2011-2017, BMW X3 xDrive28d tahun 2015-2017 dan BMW xDrrive28i tahun 2015-2017. Bar bahagian bawah cagak ISOFIX pada model-model yang terlibat ini mungkin mengalami kerosakan apabila menggunakan tempat duduk kanak-kanak ISOFIX, dan boleh meningkatkan risiko kecederaan pada kanak-kanak jika berlakunya kemalangan.

Pemilik yang terlibat akan diberitahu, dan pengedar akan memperbaiki masalah berkenaan dengan mengimpal bar cagak sebelah bawah berkenaan dengan badan kereta untuk memperkuatkannya. Tiada sebarang kos dikenakan dan panggilan semula tersebut akan berjalan bermula 12 Julai ini.

P90045797

Sementara itu, BMW turut memanggil semula sejumlah 21,493 unit BMW X5 xDrive35i, xDrive35d dan xDrive50i, BMW X5 M, BMW X6 xDrive50i, BMW X6 Active Hybrid dan BMW X6 M tahun 2011 berhubung sambungan CV pada aci pacu bahagian hadapan yang mungkin tidak benar-benar kedap, membolehkan air dan kotoran lain masuk kedalamnya menyebabkan kerosakan pada unit aci pacu tersebut.

Kerosakan berkenaan akan menyebabkan roda hadapan tidak dapat dipacu, menjejaskan cengkaman kenderaan dan mungkin boleh merosakkan komponen lain jika kenderaan tersebut terus dipandu. Kedua-dua masalah ini meningkatkan risiko kemalangan. Seperti juga panggilan semula sebelum ini, BMW akan memberitahu pemilik terlibat dan pengedar akan menukar unit aci pacu baharu tanpa sebarang caj. Panggilan semula ini akan berjalan bermula 1 Julai.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required