Jerman mahu semua kenderaan pendaftaran baharu bebas emisi menjelang tahun 2030 – laporan

BMW_i3_service_repair_06

Industri automotif Jerman pastinya harus melakukan anjakan paradigma selepas kerajaannya mahukan semua kenderaan baharu yang didaftarkan di negara berkenaan harus bebas emisi menjelang tahun 2030.

Menurut laporan yang disiarkan oleh Bloomberg, Jerman sedang berusaha untuk mengurangkan kadar pelepasan karbon dioksida di antara 80% hingga 95% menjelang 2050. Timbalan Menteri Ekonomi Rainer Baake berkata, kenderaan biasanya memiliki jangka hayat lebih kurang 20 tahun, justeru, penggunaan bahan api petrol dan diesel patut dikurangkan dalam tempoh 15 tahun akan datang.

Susulan perkara ini, ada juga yang mencadangkan untuk memperluaskan lagi penggunaan kenderaan elektrik (EV). Namun pihak kerajaan Jerman memiliki perancangan yang tersendiri termasuk mengumumkan pelan pemberian subsidi bagi penjualan kenderaan hibrid dan juga EV bermula akhir tahun ini. Malah dengan adanya insentif tersebut, sebanyak 500,000 unit EV mampu dijual menjelang tahun 2020.

Jadi, adakah pengeluar kenderaan Jerman mampu memenuhi permintaan kerajaan negara meraka dengan menghentikan pengeluaran kenderaan berenjin petrol dan diesel menjelang 2030? Lebih-lebih lagi apabila Kementerian Persekitaran negara berkenaan berpendapat emisi yang disumbangkan oleh sektor pengangkutan adalah sebanyak satu per lima daripada keseluruhan jumlah pencemaran karbon dioksida di Jerman. Dengan itu, Jerman berazam untuk mengurangkan emisi tersebut sebanyak 40% menjelang tahun 2020 dan seterusnya bebas 100% pada 10 tahun kemudiannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required