Mazda Malaysia umum panggilan semula untuk Mazda 6 dan BT-50 berhubung masalah beg udara Takata

Mazda-Malaysia-Takat-recall-850x1085_BM

Mazda Malaysia telah mengumumkan panggilan semula terhadap model generasi pertama Mazda 6 (GG) dan BT-50 (J97M) kerana inflator beg udara dari Takata yang dibekalkan berkemungkinan bermasalah. Program panggilan semula ini adalah sama seperti pengeluar lain yang menggunakan beg udara dari pembekal yang sama, memerlukan pemilik untuk menghantar kenderaan mereka ke pusat servis bertauliah untuk menukar unit inflator tersebut secepat mungkin.

Untuk Mazda 6, inflator beg udara untuk kedua-dua bahagian iaitu penumpang dan pemandu perlu ditukar. Menurut Mazda Malaysia, 427 unit Mazda 6 generasi pertama yang dibuat antara 2003 hingga 2007 terlibat dalam panggilan semula ini. Untuk Mazda BT-50 generasi pertama pula, sejumlah 576 unit yang terlibat dibuat antara tahun 2006 hingga 2011 dan hanya inflator beg udara sebelah pemandu yang perlu ditukar. Panggilan semula ini tidak melibatkan Mazda 6 dan BT-50 generasi terkini yang sedang dalam pasaran sekarang.

Pelanggan dinasihatkan untuk menghubungi Mazda Malaysia di talian 03-7627 8999 untuk memastikan samada kenderaan mereka terlibat atau tidak dengan panggilan semula ini. Pemilik kenderaan juga boleh menyemaknya di laman web khas yang disediakan di sini atau di alamat pada pemberitahuan di di atas dengan cara memasukkan nombor casis (nombor VIN) kereta mereka untuk mengesahkan kenderaan mereka terlibat atau tidak.

Menurut Mazda lagi, penukaran unit inflator ini mengambil masa antara 1 hingga 1.5 jam, dan kerana stok unit inflator beg udara baharu ini agak terhad buat masa sekarang, kempen panggilan semula ini kini diberikan kepada pelanggan terlebih dahulu menghubungi dan datang ke pusat servis Mazda. Diingatkan sekali lagi kepada pemilik-pemilik yang terlibat, anda diminta tidak menangguhkan penukaran unit inflator beg udara ini kerana ia melibatkan keselamatan dalam kenderaan anda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required