Honda memperkenalkan jentera perlumbaan NSX elektrik sepenuhnya (EV) untuk PPIHC 2016

NSX-Inspired EV Concept Ready to ‘Charge Up’ Pikes Peak

NSX-Inspired EV Concept Ready to ‘Charge Up’ Pikes Peak

Setelah memperkenalkan dua jentera NSX dalam kelas berbeza sebelum ini untuk perlumbaan Pikes Peak International Hill Climb (PPIHC) 2016 yang bermula minggu ini, kini Honda memperkenalkan lagi sebuah jentera yang akan dipertaruhkan untuk kelas Electric Modified, iaitu sebuah jentera konsep elektrik sepenuhnya (EV) Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) yang berinspirasikan Honda NSX.

Jentera tersebut dibina berasaskan jentera prototaip CR-Z elektrik sepenuhnya yang memenangi kelas Exhibition tahun lalu, dan dipadankan dengan badan Honda NSX. Jentera yang dilengkapi dengan empat motor elektrik sepenuhnya SH-AWD ini mampu menghasilkan kuasa tiga kali lebih bertenaga dari jentera sebelum ini, dan masih akan dipandu oleh Tetsuya Yamano.

NSX-Inspired EV Concept Ready to ‘Charge Up’ Pikes Peak

NSX-Inspired EV Concept Ready to ‘Charge Up’ Pikes Peak

Sebagai sebuah jentera “Race to The Clouds” (ingat lagi Suzuki Escudo Pikes Peaks yang dipandu oleh Monster Tajima dan popular dalam permainan video Gran Turismo 2?) sebenar, badan NSX menampilkan kerangka perlumbaan yang ringan serta kit aerodinamik agresif seperti sayap hadapan dan belakang yang sangat besar.

“Kami telah menala kereta ini untuk berberapa minggu di Pikes dan telah meningkatkan prestasinya secara signifikan,” kata Tetsuya Yamano. “Kami berbangga dapat berlumba di Pikes pada ulangtahunnya yang bersejarah tahun ini – iaitu acara yang dihormati oleh peminat perlumbaan seluruh dunia.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required