Jualan kenderaan tahunan keseluruhan di Malaysia sehingga Mei 2016 jatuh 17.6% berbanding tahun lalu

MAA-Sales-Data-May-2016-e1466501117415_BM

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) telah mengeluarkan data jualan keseluruhan kenderaan di Malaysia untuk bulan Mei 2016. Data berkenaan nampaknya menunjukkan peningkatan selepas jualan keseluruhan yang merudum pada bulan lalu.

Sejumlah 38,699 unit kenderaan penumpang persendirian dan 5,970 kenderaan komersial dijual bulan lalu, menjadikan jumlah keseluruhannya berjumlah 44,669 unit. Jumlah tersebut menyaksikan peningkatan sebanyak 6% atau 2,492 unit dari jumlah keseluruhan 42,177 unit berbanding bulan April 2016.

Walaupun angka peningkatan ditunjukkan berbanding bulan lalu, angka berkenaan sebenarnya jauh lebih rendah berbanding bulan yang sama tahun lalu. Sejumlah 51,252 unit kenderaan berjaya dijual pada Mei 2015, menjadikan jumlah jualan bulan yang sama tahun ini jatuh 12.8% atau 6,583 unit.

Jumlah jualan keseluruhan tahunan dalam tempoh masa yang sama tahun lalu juga dilihat menurun dimana dari Januari hingga Mei 2015 menyaksikan jualan keselurahan kenderaan di Malaysia adalah 235,914 unit berbanding hanya 193,953 unit untuk tempoh yang sama tahun ini – menyaksikan penurunan sebanyak 17.6%

MAA menyatakan sebab utama kelembapan pasaran masih sama iaitu syarat pinjaman yang dikenakan oleh Bank Negara kini semakin ketat, walaupun kempen jualan dan pasaran yang agresif telah dilakukan oleh syarikat pengeluar kenderaan berbanding bulan April.

Pihak MAA juga telah menjangkakan jualan akan bertambah bulan ini kerana kempen jualan Hari Raya yang sedang giat dijalankan oleh pengeluar kenderaan serta pelancaran beberapa model baharu seperti Honda Civic dan Proton Perdana.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required