Mazda 3, CX-5 CKD didapati dalam warna Soul Red mulai tahun depan – kos ekstra berbanding warna lain

mazda3-sedan-australia

Selain mengesahkan kemasukan model baharu Mazda CX-9 dan MX-5 RF, Mazda Malaysia menerusi Bermas, juga dalma perancangan untuk memperkenalkan warna ikonik Soul Red Metallic pada tahun hadapan bagi pilihan untuk model pemasangan tempatan (CKD), iaitu Mazda 3 dan CX-5 yang sebelum ini tidak menampilkan warna ini. Setakat ini, Mazda 3 yang menampilkan warna ini, adalah model yang diimport sepenuhnya (CBU).

Sebab utama warna ini bakal diperkenalkan ialah apabila pengedar cat Nippon Paint menerusi Penolong Pengurus Besar untuk pemasaran kegunaan industri, Ong Eng Keong, baru-baru ini mengatakan kekemasan empat-lapisan yang digunakan di kilang Inokom di Kulim adalah kurang produktif.

“Memandangkan model CKD bagi Mazda dengan pilihan warna Soul Red tidak menjadi pilihan disebabkan sistem empat-lapisan ini, maka ia mendorong kepada kekurangan produktiviti, memandangkan kereta tersebut perlu melalui proses di dalam oven sebanyak tiga kali,” ujarnya.

2015-cx-5_2014-laas_eu_exterior_2-e1416451498971

Justeru, usaha Bermaz untuk meneruska warna ini makin menampakkan keberkesanan, dan termasuklah dengan fasiliti mengecat baharu yang dibina di kilang pemasangan di Kulim yang khas untuk kenderaan Mazda. Dengan fasiliti yang dibina, ia akan menguji warna Soul Red ini sebelum ia digunakan sepenuhnya dalam produksi.

Seperti kebiasaannya, Soul Red Metallic akan ditawarkan dengan kos pilihan ekstra, berbanding warna konvensional lain. Memandangkan kosnya masih belum dimuktamadkan, dan mungkin ia lebih kurang sama dengan beberapa model CBU lain termasuk Mazda 2 iaitu sekitar RM500.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required