JPJ, PDRM dan SPAD akan bincang penyelarasan sistem saman selewat-lewatnya Jumaat depan

AppleMark

AppleMark

Berikutan pengumuman yang dibuat oleh Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai sebelum ini, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan bertemu dengan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) bagi membincangkan mengenai penyelarasan sistem saman untuk ketiga-tiga agensi itu, selewat-lewatnya pada Jumaat depan, menurut laporan Bernama.

Menurut Ketua Pengarah JPJ Datuk Nadzri Siron, langkah penyelarasan sistem saman berkenaan akan membolehkan tindakan penguatkuasaan diambil secara bersepadu, terancang dan berkesan oleh JPJ, SPAD dan PDRM bagi mengelakkan pesalah jalan raya yang terlepas daripada penguatkuasaan undang-undang.

“Ketika ini JPJ, SPAD dan PDRM mempunyai sistem berasingan dalam menjalankan operasi penguatkuasaan jalan dan ketiga-tiga agensi ini tidak mempunyai jalinan yang membolehkan untuk akses sistem saman antara satu sama lain dan perkara ini menimbulkan masalah untuk bertindak,” katanya.

Beliau menjelaskan perkara berkenaan ketika ditanya mengapa tiada tindakan dari JPJ ke atas pemandu dan bas ekspres yang terlibat dalam kemalangan di KM265.8 Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Terowong Menora dekat Ipoh baru-baru ini, berikutan pemandu dan bas berkenaan mempunyai saman tertunggak pelbagai kesalahan sejak 2011 lagi.

Menurut Nadzri lagi, kesemua saman terhadap pemandu dan bas ekspres itu bukan daripada JPJ tetapi dikeluarkan oleh pihak polis.

“Kesemua pemandu dan bas ekspres yang beroperasi di seluruh negara ketika ini bebas daripada senarai hitam jabatan itu,” kata Nadzri lagi.

Setakat ini, saman yang dikeluarkan oleh JPJ terhadap bas ekspres berkenan, cuma atas kesalahan memandu melebihi had laju dan melanggar lampu isyarat di bawah Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), jelas Nadzri.

Seperti yang diketahui, terdapat kekangan bagi JPJ mengambil tindakan terhadap pesalah AES kerana sistem itu masih dalam proses pindaan untuk digabungkan dengan sistem Pemberian Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (Kejara).

Bus-10-Cars-NSE

Dalam perkembangan lain, pihak SPAD turut menyambut baik cadangan mengenai penyelarasan sistem saman yang membabitkan agensinya bersama JPJ dan polis itu.

“Usaha bersepadu ini sangat baik dan sudah tentu kami menyokong, dan kami juga sebenarnya juga merangka penyelesaian seperti sistem bersepadu yang membabitkan tiga agensi penguat kuasa ini bagi mengelakkan pertindihan penguatkuasaan,” kata Ketua Pegawai Eksekutif SPAD, Mohd Azharuddin Mat Sah.

Buat masa ini SPAD sukar mengambil tindakan terhadap pemandu dan pengendali bas ekspres yang melakukan kesalahan trafik berikutan tidak mempunyai maklumat mengenai saman yang dikeluarkan oleh agensi penguat kuasa lain kerana ketiadaan sistem bersepadu

“Justeru, SPAD akan mengeluarkan lesen kepada pengusaha bas ekspres berdasarkan rekod dan pemeriksaan kami sendiri yang didapati pemandu dan kenderaan itu tidak memiliki kesalahan jalan raya,” kata Azharudddin lagi.

Pihak Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) pula berpendapat kemalangan yang kerap berlaku boleh mengikis keyakinan orang ramai untuk menggunakan perkhidmatan bas sebagai pengangkutan utama mereka.

Presiden FOMCA Datuk Dr Marimuthu Nadason berkata kekerapan berlakunya kemalangan membabitkan bas, dikhuatiri menjejaskan usaha kerajaan untuk menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam terutamanya bagi perjalanan yang jauh dan ketika musim perayaan.

bus crash bernama

Menurut beliau lagi kerajaan serta agensi penguat kuasa perlu lebih tegas dalam melaksanakan tugas mereka kerana ia melibatkan keselamatan nyawa ramai penumpang dan pengguna memerlukan perkhidmatan pengangkutan awam yang diyakini selamat

FOMCA juga berharap standard UNECE (Suruhanjaya Ekonomi Pertubuhan Bangsa Bersatu bagi Eropah) untuk perkhidmatan bas di Malaysia akan dikuatkuasakan secara meluas terutamanya tempat berlabuh, superstruktur dan tali pinggang keledar untuk penumpang.

“Kemalangan bas ekspres akibat kecuaian dan tahap keselamatan yang rendah seperti masalah teknikal bas juga perlu disifarkan,” katanya lagi.

Dalam pada masa yang sama Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (Miros) telah pun menghantar sepasukan penganalisa kemalangan ke lokasi kejadian berhampiran Terowong Menora selain memeriksa bas yang terlibat dalam kemalangan itu.

Ketua Pengarah Miros Prof Dr Wong Shaw Voon berkata pihaknya masih lagi menganalisis kemalangan itu, laporan lengkap akan diserahkan kepada Menteri Pengangkutan dalam masa terdekat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required