Perodua Bezza – MIROS umum varian Advance menerima penarafan ASEAN NCAP lima-bintang

Perodua-Bezza-ASEAN-NCAP-1_BM

MIROS hari ini mengumumkan hasil ujian Program Penilaian Kereta Baharu untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP) untuk suku ketiga 2016 melibatkan Perodua Bezza – sedan pertama keluaran syarikat pengeluar automotif kedua negara berkenaan.

Keputusan yang diumumkan semasa sesi pandu uji media model berkenaan di Ibu Pejabat Perodua, Rawang menunjuk Bezza varian Advance yang dilengkapi dengan dua Amaran Pemakaian Tali Pinggang (SBR) hadapan dan Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) berjaya memperoleh 15.38 markah dalam kategori Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP), membolehkan ia diiktiraf dengan penarafan ASEAN NCAP lima-bintang. Walau bagaimanapun untuk varian lain yang lebih rendah dan tidak lengkapi dengan dua ciri tadi hanya menerima penarafan empat-bintang

Dengan dilengkapi cagak ISOFIX tempat duduk kanak-kanak pada bahagian belakang secara standard pada untuk semua varian juga membolehkan Bezza menerima markah yang baik dalam kategori Perlindungan Penumpang Kanak-kanak (AOP) – memenuhi 85% sekaligus menerima penarafan empat-bintang untuk kategori berkenaan.

Perodua-Bezza-ASEAN-NCAP-2_BM

“Perodua telah mencapai kejayaan yang besar menerusi produksi sedan terbaharu mereka. Ia merupakan sedan pertama keluaran Perodua dan ia juga merupakan model pertama Perodua yang dilengkapi dengan ESC. Tambahan pula, ia juga turut mendapat pengiktirafan Kereta Cekap Tenaga (EEV), selari dengan Dasar Automotif Negara. Dengan semua ciri terbaik dan memperolehi penarafan ASEAN NCAP lima-bintang untuk model yang dilengkapi ESC, Perodua Bezza semestinya mempunyai nilai yang kompetitif berbanding model sekelasnya,” kata Pengerusi ASEAN NCAP Prof. Dr. Wong Shaw Voon.

“ASEAN NCAP telah mengeluarkan konsep ‘Keselamatan Mampu Milik’ pada 2014 lalu. Secara prinsipal, konsep berkenaan akan memastikan walaupun ia sebuah kereta yang paling murah, ia masih boleh mencapai keperluan asas dalam ASEAN NCAP. Axia merupakan salah satu kereta yang menerima penarafan empat-bintang yang menepati konsep berkenaan. Saya percaya Bezza telah lebih kehadapan berbanding keperluan asas dengan dilengkapi VSC dan dua amaran pemakaian tali pinggang hadapan pada varian tertinggi, tetapi masih menawarkan harga mampu milik kepada pengguna,” tambah Ketua Setiausaha ASEAN NCAP Khairil Anwar Abu Kassim.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required